Nuffnangs

Monday, December 31, 2012

2013

Assalamualaikum,





Mood? Malash sgt2 sbb kebanyakkan org sdg excited anak2 nak masuk sekolah sedang aku plak bekerja di outstation dan x dpt nak bersama dengan anak-anak. Tq kepada isteriku yg menguruskan semuanya dgn ketiadaan aku. Kadang2 aku rasa bersalah gak tak dapat nak membantu tapi apakan daya jauh diperantauan dan cuti plak x boleh amik sesuka hati sbb baru jer bertukar kerja.

Alhamdulillah duit yuran sekolah dan segala keperluan sekolah telah aku tunaikan. Itu yg membuatkan aku sebak sbb anak2 pasti memerlukan ayahnya ketika hari pertama persekolahan. Nasib baik x de anak2 yg masuk tahun 1 atau baru jer nak masuk tadika. Alhamdulillah.

Anak yang sulung tahun ni akam melalui exam besar pertama beliau iaitu UPSR dan ayah doakan kakak mendapat kejayaan cemerlang. Usaha lebih sikit pasti berjaya dan jadilah seorang anak yang solehah dan sentiasa patuh dengan suruhan agama.

Tahun 2013 walaupun aku xde azam spesifik sbb dah buat masa awal Muharram dulu tapi aku bertekad untuk melunaskan hutang yang agak banyak ketika ini. Kereta, rumah dan pelbagai lagi. Semoga Allah sw memurahkan lagi rezeki aku dan keluarga aku dan memberi aku keupayaan untuk berbuat demikian. Aameen.

Kat sini aku nak sarankan kepada setiap pembaca muslim untuk istiqomah dan mengamalkan solat sunat Dhuha yg begitu banyak kelebihannya dalam mempermudahkan segala urusan setiap hari dan membuka pintu rezeki samda dilangit atau dibumi.

Sekarang ni sahabat2 aku semakin bertambah samada di twitter atau FB dan aku rasakan yg sekarang ni ramai muslimah dah ada keyakinan kepada Islam dan x segan2 lagi untuk berhijab, berniqab dan paling penting menutup aurat secara sempurna. Aku sering berkata di dalam hati apabila ternampak ada muslimah yang memakai tudung setakat menutup rambut sahaja tetapi pada zahirnya tidak menutup aurat secara sempurna. Alhamdulillah mereka tetap memakai tudung. Mungkin mereka perlu masa untuk betul2 faham akan maksud menutup aurat. Aku hanya mampu berdoa kerana tidak mampu memberikan tarbiah secara direct kpd mereka.



Kepada yang masih tidak bertudung, aku doakan mereka terbuka hati untuk berbuat demikian walaupun dalam keadaan terpaksa. Takkan nak tunggu sampai seru seperti yang biasa kita dengar sebab kematian jelas tidak akan menunggu sekiranya masanya telah sampai kan.

Paling penting dalam hidup ni adalah kita janganlah selalu bersangka buruk kepada orang lain kerana seburuk mana orang itu, sejahat mana orang itu, kita tak tahu semasa kita menghembuskan nafas yang terakhir nanti samada kita ni masih beriman atau tidak. Hanya Allah sw yang Maha Mengetahui segalanya. Berdoalah saja agar mereka yang masih belum menurut kepada tuntutan Islam diberikan hidayah untuk berubah.

Kepada yang sudah berubah, istiqomah lah dan sentiasa dekatkan diri dengan orang2 yang beriman dan beramal soleh kerana dengan cara itu kita sentiasa dalam suasana yang memberikan kita motivasi untuk kekal dalam suasana Islam yang sebenarnya. teruskan menimba ilmu dan tingkatkan pengetahuan agama untuk tidak mudah terpedaya dengan helah dan tipu daya syaitan yang sentiasa ingin menyesatkan kita.

Sentiasa beringat bahawa kematian akan menjemput kita pada bila2 masa seperti kata pepatah buatlah ibadah sepertinya kita akan mati esok hari dan carilah rezeki sepertinya kita akan hidup 1000 tahun lagi.

2012 telah melabuhkan tirainya dan 2013 telah memulakan langkahnya. Jadi mulakan langkahmu dengan keyakinan yang mendalam bahawa Islam adalah agamamu yang membawa kamu ke jalan kebenaran, jalan yang membawa kamu ke syurga. Kepada para daie, teruskan kerja2 dakwahmu dan semoga Allah sw memberikan kamu semua kesabaran dan keteguhan iman untuk terus menjalankan kerja2 mulia ini. Kepada pemerintah yang mempunyai kuasa terhadap negara ini, yakinlah kepada Islam kerana rezeki dan segalanya adalah kurniaan Allah sw dan bukannya hadir begitu sahaja. Sekiranya Allah berkehendakkan, bila2 masa sahaja dia akan mengambilnya tanpa mengira masa dan tempatnya.

Semoga Malaysia dipimpin oleh pemimpin yang menuruti syarak dengan sepenuhnya dan meletakkan Islam di puncak.

Asallamualaikum wbt.

Thursday, December 27, 2012

Johor Darul Takzim FC vs Woodland Wellington FC

Assalamualaikum

smlm aku berpeluang untuk menonton match antara dua team yg disebut di atas. Ini merupakan perlawanan pertama kejohanan 4 Penjuru yg membabitkan Johor DT FC, Johor United, Pahang dan Woodland Wellington FC.

Aku sampai kat Stadium Larkin dlm pkl 815 mcm tu. Lupa lak nak mention. Aku pg dengan member kau, Hafez. Dia yang amik aku kat Impian Emas. Sampai kat dpn stadium pergh ramainya manusia hinggakan jalan jem. Pusing kat tmpt parking last2 dptlah satu tmpt. Alhamdulillah.



Nasib baik mmbr lain dah belikan tiket dan dptlah aku duk kat grandstand...memandangkan stadium kecik, rasa dkt jerk dgn padang. 1st time masuk stadium larkin. Padangnya akan ok dgn keadaan rumput yg dijaga baik cuma lampu limpahnya yg masih mencapai standard. Scoreboard elektronik dah ok.

830 sharp match pun mula. Nampak sgt perbezaan pemain2 kebangsaan spt Safiq, Zakuan, Azmi Muslim, Safee main dgn sgt tenang. Pemain lain spt Guiza jgn ceritalah. Yang aku respek adalah kerajinan Guiza mencari bola dari bawah ke atas x kenal penat. Tapi pemain2 johor yang lain agak gugup pada awalnya tapi atas pengalaman Safiq yg mengawal bhg tengah jelas membantu. Johor DT mengawal hampir 60% possession sepanjang perlawanan. Match aku katakan berat sebelah sbb Woodland jarang2 sekali dapat menembusi benteng defence Johor DT.

Gol pertama Johor DT dilakukan oleh Daniel Guiza hasil sepakan percuma yang jelas tidak begitu mengancam tapi bola sedikit terbias kekiri gol WW hinggakan keeper tergamam tak mampu buat apa2.

Gol seterusnya dijaringkan oleh Safee yang diberikan hantaran cantik oleh Guiza dari sebelah kanan dan tindakan Safee yg tidak gopoh berjaya menembusi gol lawan dengan meletakkan bola disebelah kiri gol. Sblm tu Safee telah diberi 2 peluang terbuka hasil hantaran Guiza juga tapi beliau terlalu gopoh didepan gol.

Gol ketiga dihasilkan melalui gerakan cantik Safiq, Guiza dan Safee yang akhirnya menggelecek 2 pertahanan lawan dan melepas rembatan deras dari luar kotak penalti dan bola menerjah masuk di sebelah kiri gawang.

Separuh masa  berkesudahan 3-0 dan separuh kedua bermula dengan Zakuan dikeluarkan dan Aidil masuk menggantikan Ahmad Thamimi di bhg bek tengah.

Johor DT bermain agak lewa hingga WW berjaya mengawal sedikit permainan dan hasil gerakan cantik bhg tengah, pemain import WW berjaya membuat tendangan dari luar kotak yang agak deras ke sebelah penjuru kanan gol Johor DT dan terus menerjah masuk tanpa dapat di tepis oleh keeper Johor DT.

Tapi gol WW ini tidak merencatkan serangan Johor DT yang berjaya mendapat beberapa peluang melalui sepakan percuma luar petak. 2 sepakan yang diambil Safiq mengegar palang gol tapi sepakan percuma yang ketiga diambil dengan tenang dan sepakan cantik lencong yang agak rendah menerjah gawang sebelah kiri WW. Kedudukan 4-1 dan Guiza juga beberapa kali mempunyai peluang terbuka tapi gagal dimanfaatkan sepenuhnya. Kemasukan Mat Yo @ Wak Lan menampakkan kembali penguasaan Johor DT. 

Hasil gerakan solo cantik Wak Lan, beliau berjaya membuat rembatan rendah deras ke sebelah kanan gawang WW dan bola terus melepasi keeper membuatkan lebih 20 ribu penyokong Johor DT bersorak riang.

Aku boleh simpulkan perlawanan malam sebagai satu perlawanan berat sebelah yang seumpama team Harimau Malaya menentang pasukan liga perdana Malaysia. Langsung tiada tentangan menarik dari WW.

Apapun aku ucapkan tahniah kepada Johor DT dan teruskan kecemerlangan di final pada hari Jumaat nanti cumanya aku tak berpeluang untuk menonton sebab pulang ke Kluang pada hari itu.

Southern Tigers .....Luaskan Kuasamu!!!!Aummmmm!!!!! 

Thursday, December 13, 2012

Malaysia vs Thailand Review

Assalamualaikum

Sakit buah pinggang aku menonton perlawanan smlm. Sejak dari minit Fazdli Shaz dibuang padang hinggalah tamat masa penuh perlawanan penuh dengan caci maki terhadap pengadil dari korea (aka pengadil k-pop aka pengadil gangnam style).

Sudahle bermain diatas padang yang macam bendang tmpt kerbau berkubang, tahap atau mutu pengadilan yang lemah oleh kesemua pengadil menyebabkan perlawanan semlm seperti ada yg tak kena. Biarlah pihak berwajib yang menyiasat.

Pengadil K-pop tu dengan terang2 sejak dari awal perlawanan mmg jenis yang suka bagi kad. Fazdli telah mendapat kad kuning seawal 10 minit perlawanan yang sepatutnya hanya dberikan amaran shj. Keadaan ini jelas merencatkan permainan skuad HARIMAU MALAYA yang juga jelas gagal mencari rentak dalam keadaan padang yang teruk.

Sejak dari min ke 26 Malaysia telah bermain dengan 10 org mengingatkan aku dengan perlawanan Sukan Asia di China dimana kita lawan team China dan telah bermain dengan 9 org sejak dari minit ke 10. Aku salute dengan semangat juang para pemain dan berjuang bermatian sehingga ke wisel penamat. Dalam keadaan yang cacat itu, mereka berjaya juga untuk membuat beberapa serangan berbahaya terutamanya tandukan Norsahrul pada minit ke 70 yg hampir meletakkan Malaysia seri 1-1.

Corak permainan Malaysia sebenarnya tidak berapa menjadi akibat dari kehilangan fokus terhadap perlawanan mungkin dengan kekurangan kreativiti di bhg kiri dan kanan dengan keluarnya Kunalan dan tanpa kehadiran Wan Zack untuk merencanakan bahagian sayap. Bahagian tengah juga gagal menyerlah kerana terlalu berhati-hati akibat kekurangan pemain.

Pertahanan Malaysia bahagian kiri dan kanan tidak dapat membuat overlapping yg berkesan kerana juga berhati-hati agar tidak memberi ruang lebih kpd Thailand. Mahali dan Bunyamin bermain baik tetapi gagal memberikan sumbangan berkesan kerana kurangnya support di bhg tengah dan sayap yang sedikit pincang.

Namun beberapa hantaran lintang oleh Mahali dapat juga beberapa kali mengecutkan tali perut pertahanan Thailand namun nasib tidak menyebelahi pasukan Malaysia.

Apa yang dapat aku lihat, pemain2 Thailand lebih fokus dan berjaya memainkan peranan dengan baik, Dengan hantaran kemas dan kawalan bola yang baik terutama di bahagian tengah dan sayap, membuatkan pertahanan Malaysia terpaksa bekerja lbih keras. Sayap kiri mereka jelas terlalu mudah memasuki ruang pertahanan Malaysia kerana kurangnya sokongan antara Mahali dan Azamudin yang kadangkala naik terlalu tinggi dan gagal turun dengan cepat. Bahagian midfield mereka terutama yang dikuasai oleh Adul Laso dan Tanglao begitu banyak diberi ruang utnuk bergerak. Kerap bola hantaran kepada penyerang mereka Terasil Dangda berjaya menyelit masuk dicelah2 pertahanan Malaysia. Namun tahniah diucapkan kepada Farizal yang menjaga gawang dengan cemerlang sekali.

Kemasukan Faizal sebagai pertahanan tengah boleh dikatakan baik tetapi kegopohan Amar Rohidan yang hilang tumpuan memberikan peluang kepada Terasil menghasilkan gol pertama Thailand. Safee yang masuk menggantikan Baddrol jelas tidak banyak mengubah corak serangan Malaysia walaupun diberi peluang yang sangat baik sekali hasil hantaran Mahali tetapi tandukannya tersasar.

Hasil dari satu sepakan percuma, bola sepakan Tanglao muntah dari tangkapan Farizal dan disambar dengan tenang oleh Terathon yang menjaringkan gol kedua Thailand.

Keadaan berlanjutan hingga wisel penamat dan begitulah juga berlanjutannya cacian dan makian terhadap pengadil k-pop tu.

Anyway, tahniah kepada pasukan Malaysia yang berjaya ke semi final walaupun pada awalnya tidak beri harapan langsung. Corak permainan yang bersemangat adalah sebenarnya satu kemenangan moral kepada rakyat Malaysia.

Tahniah sekali lagi kepada semua pemain dan paling penting jangan patah semangat. Bukan rezeki kita kali ni. Cuba lagi 2 tahun lagi dan harapan agar pemain2 muda akan menyerlah.

Aummmmmm.....Harimau Malaya tetap dihati.

Tuesday, December 11, 2012

Giant Killer

Assalamualaikum

Tajuk bukan main gempak lagi tapi ekceely xde apa-apa pun. Tadi aku ada sembang dengan sorang kawan ni. Terkenal dengan panas baran dan gagah berani dia. Aku suka kawan dia sbb dia ni walaupun dia muda sgt dari aku tapi beliau dimatangkan dengan pengalaman2 dan background yg sgt berbeza dari aku.

Mulanya kami hanya bercerita tentang kenangan masa di sekolah dan universiti. Aku ceritallah pasal awek lama aku dan gaya hidup aku. Aku rasa cerita aku masa tu dah cukup gempak lah. Tapi bila dia mula bercerita, maka dengan sendirinya aku ternganga sbb apa yg dia lalui sgt2 lah gempak dan x prnh terfikir utk aku buat.

Rupanya gaya hidup dia mmg x boleh blah langsung dengan aku sbb kalolah aku masa tu jadi kawan dia, mungkin aku juga akan terjebak. Dengan clubbing, perempuan, dikelilingi oleh orang2 yang togak air kencing setan, kehidupan gansterism dan sebagainya. Yang aku respek dia, walapun dia bercampur dengan kehidupan yang macam tu, dia masih dapat hindarkan diri dia dari menonggak air haram tuh dan juga berzina. Alhamdulillah, Allah telah lindungi sahabat aku ni.

Masa tu dia kata kawan2 dia respek dia sbb walaupun yang perangai dia x sebaik mana tapi dia masih berjaya utk mendapatkan segulung ijazah yang ibu dan ayah dia idamkan. Maknanya dia tak pernah menghampakan kedua orang tua dia dan paling penting orang yang dia sayangi ketika ini, isteri dia sendiri. Rahsia ini hanya aku dan dia aje yang tau. Biarlah menjadi rahsia. Yang aku nak ketengahkan kat sini adalah peristiwa2 yang berlaku atau terjadi kepada kita dahulu jgnlah dijadikan modal utk bermegah-megah tetapi hendaklah dijadikan pengajaran yang berguna kepada kita  dan dijadikan sebagai pemangkin kepada kejayaan kita. 

Tajuk kat atas aku letak sbb ada sorang lg mmbr ni menjual basikal MTB dulu2. Tapi la ni kalo nak order dengan dia boleh jer. Giant adalah satu jenama MTB yang agak murah tetapi berkualiti. Bila dia tunjukkan blog dia yang terkenal (kata dia) , kalo korang rajin bolehlah ke sini gilergiant.blogspot.com dan/atau rajasikal.blogspot.com.

Kepada peminat2 MTB, ni bukannya promosi sbb mmber ni dah hentikan jualan, cumanya kalo nak dapatkan nasihat daripada dia bolehlah ke blog dia tu.

Ok lah guys, aku nak stop kat sini dulu...jumpa lagi. Ingat hidup di dunia ni hanyalah sementara sahaja, akhirat jua yang kekal abadi selamanya. So jgn pernah lupakan pencipta kita. Wassalam

Monday, December 10, 2012

Sepi

Assalamualaikum

weekend lepas adalah weekend yg sgt sepi dan sunyi bagi aku sbb anak-anak dan wife ke Putrajaya. Anak yg sulung dan no 2 ada kem solat di Masjid Putrajaya dari 10-12hb Dis. Aku plak ada meeting dgn klien pada hari sabtu lepas. teringin nak pergi ttp ada sesuatu yg menghalang.

Nasib baik ayah dan ibu ada kat Kluang. Tgh sabtu tu aku ke rumah mereka dan makan tengahari di sana. Petang dalam pukul 2 ada meeting dgn Shah di Rengit. Lama juga meeting tu sampai pkl 10 mlm. Adalah business ckit.

Sepi dan sunyi sebenarnya banyak mengajar aku bahawa hidup di dunia ni kalo kita x bersedia utk sunyi dan bersendiri maka hidup kita pasti akan terumbang-ambing sebab kita asyik melayan perasaan rindu hanya kepada insan. Aku cuma nak ingatkan kepada diri aku dan sahabat-sahabat bahawa harta, anak-anak, adalah perhiasan di dunia ini yg membolehkan kita rasa bahagia bila semuanya ada. Tetapi kita harus tau bagaimana nak menggunakan perhiasan ini untuk kehidupan di akhirat kelak. Korang mesti tertanya-tanya kenapa aku cakap macam tu. Aku bagi contohlah. Kalo harta kita banyak dan kita infak atau sedekahkan kepada mana2 badan kebajikan atau mereka yang berhak, maka harta inilah yang akan menjadi bantuan kepada kita diakhirat kelak. Begitu juga dengan anak2. Didikan yang baik akan menjadikan anak2 ini anak2 yang soleh dan sentiasa mendoakan ibu dan bapanya. Dengan doa yang disedekahkan apabila kita sudah tiada akan juga menjadi bantuan kepada dari alam barzakh lagi hingga lah ke akhirat. Beringatlah!

Jangan layan sangat sunyi dan sepi tu. Sunyi dan sepi inilah yang terbaik untuk kita mendekatkan diri kita dengan Allah Azza Wajjala. Pencipta kita. Bila lagi kita nak bersama-sama dengan Dia. Kesibukan kita dengan hal dunia da perhiasan2 kita seharian sedikit sebanyak melalaikan kita untuk bersama dengan Allah sw. Sebab itu digalakkan untuk bangun di sepertiga malam untuk melakukan solat sunat dan tahajjud dengan objektif bahawa jiwa pada masa itu adalah paling tenteram dan damai. Hanya kita dan Allah sw sahaja ketika itu. Dapatlah kita khusyuk dan tawadduq dalam menjalankan ibadat kepada Nya.

Alhamdulillah aku diberikan waktu itu utk bersama-samaNya. Walaupun perasaan sepi dan sunyi itu menyelubungi, aku tau Allah sw sentiasa ada bersama-sama aku untuk selamanya.  

Sunday, December 2, 2012

Sayang Ungu

Assalamualaikum

Lama benar x melawat dan membuat entri kat blog ni. Sibuk betul 2-3 menjak ni dengan kerja-kerja yang hari-hari berlambak.

Korang tajuk entri dengan isi kat sini boleh jadi relevan x. Ntah aku pun tak tau. Aku minat sgt dengan lagu ni walaupun pada aku tajuk lagu nya tak sesuai dgn isinya. Ada ke orang nak berpisah dipanggil sayang lagi. Lagi2 yg nak break tu adalah sang lelaki. Nak break, break jelah. X payah panggil sayang dah. Haha...anyway tertarik sbb melodi nya dan suara Pascha yang agak unik.

Satu lagi lagu yang tiba-tiba aku suka adalah lagu Keris patih "Bila rasaku ini rasamu" yang aku rasakan juga agak unik dan best utk berkaraoke...huhu

-foto yg rasanya tiada kena mengena-


Cumanya kat sini, nak layan lagu, layan jelah tapi paling penting jangan lupa dan tinggalkan sembahyang tanpa sebarang keuzuran. Cinta kita pada insan jangalah berlebihan hinggakan melebihi cinta kita pada Allah sw dan RasulNya terutamanya Nabi Muhammad saw.

Semoga hidup kita ni sentiasa mendapat barakah daripadaNya dan janganlah putus berdoa kepadaNya walau dalam apajua situasi pun. Adakalanya, kita hanya berdoa ketika kita susah atau sedih saje dan ini jelas tidak betul. Berdoalah setiap masa dan Allah sw itu Maha mendengar setiap doa yang dibuat.

Wallahualam...semoga jumpa lagi di entri yg lain.

Tuesday, November 6, 2012

Tanah Lot atau Rumah Dari Pemaju?

AsSalam

Lama dah aku tak jenguk dan post entri kt dlm blog. Semalam aku berborak dengan beberapa orang kawan. Yang sorang beria bercerita yang dia nak beli rumah daripada pemaju, Harga kalo x silap aku dalam RM250k hingga RM350k. Pergh boleh tahan gak harga dia.

Seingat aku masa aku buat rumah di Kluang tahun 2007 dulu, harga termasuk tanah dalam RM210k je. Siap dengan 7 bilik yg sederhana besar, 3 bilik air, dapur kering dan basah, laman yang luas, pagar elektrik, tembok pagar dsb. Masa tu harga tanah dlm RM55k.

Pada aku sebagai layman yang naif dlm construction material dan dsbnya, aku serahkan bulat2 pada arkitek dan kontraktor yang dicadangkan oleh arkitek. Masa tu aku mmg x tau yang kita boleh mohon untuk buat Construction Loan dari institusi kewangan dengan margin pinjaman sehingga 95%. Alhamdulillah apa yang aku idamkan tercapai walaupun belum cukup memuaskan hati.

Actually aku pun mcm diaorang juga dulu, mula2 sewa rumah. Lepas tu beli rumah yang aku sewa tu jenis terrace. Nak senang kata orang. Sebab rumah terrace atau  rumah dari pemaju kebanyakkannya kita x perlu keluar banyak duit dulu. Kadang2 tu sampai zero moving costs pun ada. Tapi bila dah beli, rasa kesian dengan anak2 sbb x boleh main dengan bebas. Nak bawa basikal main kat luar pun kena berhati2 sbb kereta dan kenderaan banyak.

Itulah yang aku cakap dengan member tu. Lebih baik beli tanah dan buat rumah terus dan guna construction loan spt yang aku buat. Kita boleh design rumah kita sendiri dengan kehendak kita sendiri. Kalo tanah dlm RM75 atau 80K, kos rumah dalam RM200k, so kita hanya keluarkan RM280k untuk rumah idaman kita, Pada aku rumah RM200k dah boleh dpt dlm 5 bilik, 4 bilik air dan mcm2 lagi, Design pulak dengan citarasa sendiri. Terpulang dengan apa yang kita nak. 

Bayangkan kalo kita beli rumah dr pemaju dengan harga RM280k. Kalo boleh masuk cuci kaki je x pe. Ni kita nak masuk, kena buat grill, pasang tiles, wiring, lampu, kipas, suis tambahan, alarm system dan sebagainya. Rasanya tak mati dalam RM20k lagi untuk itu semua.

So decide le sendiri. Makin lama kita berfikir, harga tanah makin naik dan harga rumah pun makin naik. Buat keputusan dengan bijak untuk masa depan kita dan anak2.

Harap pendapat atau pandangan ni boleh berikan korang jalan untuk memilih yang terbaik untuk korang.

wassalam.... 

Sunday, October 28, 2012

FACEBOOK DAN IMPLIKASINYA

Assalamualaikum
 
Semalam aku berpeluang ber"reunion" dgn sahabat lama aku dari Sek Tinggi Kluang batch 1987-1993. Walaupun hanya beberapa org yang hadir tapi kehadiran yang bbrp org inilah banyak mengimbau kenangan zaman sekolah.  Yg nakal dulunya sekarang ni dah jadi tokeh besar, ramai yg menyambung pendidikan ke tahap yg lbh tinggi. Dulunya nk dikatakan malas belajar tp sekrg ni dah pegang "master" dlm bidang masing2. Pergh...mmg mantop le korang. Aku juga yg berbelah bagi nk sambung apa sbb x de objektif sebenar apa tujuan nk sambung belajar tu. La ni aku tgh konsentrate  dgn kerjaya aku.
 
Bila sibuk2 ambik gambar, masing2 lps tu mulalah sibuk mengupload foto2 tu ke dalam wall masing2. Create site di dalam FB dan mulalah tag nama masing kat dlm tu. Jeles juga aku sbb aku dah lama meng"deactivate"kan akaun FB aku. Masing2 mulalah senyap seketika dgn FB. Sibuk komen dan mcm2 lagi. Itulah penangan FB yg aku rasakan amat hebat dan ganas sekali.
 
X pelah. Masing2 ada hak mrk. Kalo mrk senang dengan keadaan itu maka teruskanlah. Bagi aku xde masalah. Sbb masa aku tgh angau dgn FB dulu, mcm tu juga. Hahaha...tp sejak aku dh bercerai dengan FB ni, actually aku nk jatuhkan talak 3 terus kt FB ni tp nntilah dulu. Mana tau Allah mengizinkan aku kembali rujuk. Hehehe...ada hati lg tu, rasanya aku tiada masalah tidak berFB. Skrg ni dah masuk bulan ke 4 aku meninggalkan FB. Kalo dulu, setiap minit setiap saat mesti nk update kat wall. Tak kira apapun, makan cendol pun nk update. Yg bestnya kalo ada yg komen. Huhu...nak nak pula kalo komen tu mula berantai.
 
Anyway, kepada rakan2 semua. Yg manis tu pasti ada pahitnya. Kdg2 ada baiknya juga kita berenggang dengan FB ni. Ada baiknya ada buruknya. Korang fikirlah sendiri. Korang dah matang dan boleh decide mana yang buruk dan baik. Kalo korang rasa FB ni dah mula rosakkan korang, baik hentikan lah sebelum dia jadi barah grade ke 4. Hahaha....
 
Oklah guys...jap lagi aku nak layan Chelsea vs Man U. Aku sdg memikirkan kat mana aku nk tinggal dlm bln Nov ni. Rumah sewa x dpt lagi. Ya Allah. Kau permudahkan segala urusan dan perjalanan hidupku hari ini dan hari-hari seterusnya. Amin... 

Thursday, October 11, 2012

Yang Ku Rindui

Talamkeladi : Yang Ku Rindui
 
Jauh aku melangkah
Meninggalkan semuanya buat seketika
Hati ini gundah gulana
Penuh dengan kerisauan dan keluh kesah
Bimbang akan apa yang ditinggalkan
Bimbang aku bimbang
 
Tadi aku terlupa
Ketika kita berseorangan
pasti ada yang meneman perjalanan
Sentiasa ada walau di mana
Sentiasa sedia walau apa situasinya
Dibelai dan dijaganya diri ini penuh mesra
Walau diri ini penuh noda dan dosa
 
Kini aku tidak lagi bimbang
Kerna aku sedar akan kehadiranNya
Dia akan sentiasa menjaga apa yang ku tinggalkan
Seperti aku juga
Apa yang aku tinggalkan tidak pernah Dia sisihkan
Akan dijagaNya sentiasa
Samada kita ingat atau alpa
 
Ku amat merindui apa yang aku tinggalkan
Namun demi mereka juga ini ku lakukan
tinggalkan bukan bermakna terus lupakan
tetapi tinggalkan kerana kasih dan sayang
kerana cinta ku kepada mereka
Cintaku kepada Dia

Wednesday, October 10, 2012

Sajak

Assalam
 
Minggu lepas anak aku yang sulung sibuk bertanya pasal sajak, bagaimana nak baca dan ada tak contoh2 sajak pada aku.
 
Aku cakap ada sbb dalam blog aku ada beberapa sajak yang telah nukilkan dengan sepenuh perasaan aku dan setelah pilih punya pilih, anak aku terus pilih sajak yang bertajuk Monolog Lambaian Kaabah yang seingat aku tulis tahun lepas ketika itu parents aku hendak mengerjakan haji.
 
Monolog ini adalah luahan perasaan aku yang membuak-buak ketika itu yang teringin juga nak menjejakkan kaki ke tanah haram yang mulia itu. Mengalir gak air mata aku ketika menulis sajak itu. Jadi aku cakap dengan anak aku agar membaca ia dengan penuh perasaan tapi sajak ni x de cara tertentu untuk membacanya. Terpulang kepada kreativiti masing2 untuk mengolah cara membacanya asal orang x bosan.
 
Bagi aku antara puisi yang agak mudah untuk dicipta adalah sajak berbanding dengan pantun, syair, gurindam dan sebagainya kerana ia hanya memerlukan kita mengambil faktor2 sekeliling sebagai isu dan kita olah ayat untuk mengambarkan situasi itu. Tidak perlu perkataan yang mempunyai akhiran yang sama atau bunyi yang sama dihujungnya.
 
Korang boleh lihat di SINI untuk menilai puisi atau sajak yang telah aku buat atau kalo korang berminat le nak tengok kan..
 
Buat anak aku Alya Nurfatehah, ayah doakan agar kau beroleh ketenangan minda dan keterangan hati ketika menjawab soalan bagi final exam yang akan bermula minggu depan...semoga berjaya...gud luck!
 
Wassalam..
 
 

Thursday, September 27, 2012

Pondok An Nur

Assalam semua

tadi aku terbaca satu blog berkenaan dengan masalah kewangan yang dihadapi oleh Sekolah  Pondok An Nur di Kuantan, Pahang hinggakan sekarang ni murid2 dan guru2 terpaksa mengikat perut dan hanya menjamah nasi goreng shj setiap hari kerana kekurangan dana kewangan untuk menampung perbelanjaan harian di sekolah itu.

Oleh aku menyerulah kepada para pembaca yang dermawan agar dpt menyumbang sedikit sebanyak untuk mengurangkan beban yang dihadapi oleh mereka. Tak dapat sumbang kewangan, bahan mentah pun digalakkan. Tak dapat juga, doakan lah agar dipermudahkan segala urusan di sana.

Korang boleh klik di sini - Pondok An Nur untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Jangan lupa, setiap apa yang kita berikan demi keredhaan Allah dan dengan nama Allah sw pasti akan diberi ganjaran yang setimpal. So jgn segan2 untuk ke laman ini - Pondok An Nur.

Semoga korang semua diberi ganjaran syurga Firdausi.

Wassalam

Wednesday, September 26, 2012

Bangsa Banjar Part 6

Assalamualaikum

Semalam aku dah postkan pasal wadi atau wadik iaitu sejenis ikan pekasam orang  banjar. Aku pun ada ceritakan sedikit pasal mandai tiwadak. Pasti korang nak tau kan apa tu mandai tiwadak ni. So hari ini, atas kerajinan aku menaip, aku ceritakan lah serba sedikit pasal mandai ni dan cara membuatnya.

Mandai dalam bahasa banjar ni adalah jeruk atau perapan. Tiwadak pula adalah cempedak. Bukan buah cempedak yang akan kita gunakan tetapi kulitnya sahaja. Bak kata orang jangan membazir, Daripada kulit, biji dan buahnya, orang banjar x pernah bazirkan.

Caranya mudah jer. Kulit cempedak dibersihkan dengan membuat kulit luar yang keras hingga meninggalkan bahagian yang putih sahaja. kemudian dipotong dalam kadar tidak terlalu nipis dan panjang dalam 1 inci besarnya. Kaedahnya 1 cm x 1 inci mcm tu.

Setelah dipotong, digaulkan dengan sedikit shj garam dan dimasukkan ke dalam bekas atau balang yang diisikan dengan sedikit air masak dan bekas kemudian ditutup rapat. Perapan atau jeruk ini akan dibiarkan paling kurang 1 minggu sebelum boleh dimasak. Cara memasak adalah dengan menggoreng dengan bawang dan ikan bilis dan cili hijau besar. Biasanya sebelum digoreng dibasuh terlebih dahulu untuk menghilangkan getah atau masin. Makan dengan nasi putih panas...pergh pasti balalat montong.


Bangsa Banjar Part 5

Kali ni aku  ceritakan tentang satu jenis makanan bagi bangsa yang sgt popular dan amat terkenal dari dulu hingga kini.
 
Sekali makan pasti teringat selamanya. Bak kata orang banjar "balalat montong". hahaha...geli ketiak aku bila teringat pepatah org banjar tu. Mau taknya berlalat montong (mulut) bila makan makanan nih. Bukannya maksud bila makan lalat akan menghurung tapi maksudnya kelazatannya lekat kat tangan kat mulut hingga x bole lupa sampai bila2.
 
Nama makanan ni wadik iaitu sejenis ikam pekasam atau ikan yang telah diperap atau disimpan lama. Ikan (iwak) yang selalu  digunakan untuk dijadikan wadik ni ialah jenis ikan sungai atau ikan air tawar seperti ikan putih, terbol, sebarau, sepat, puyu, keli, belut dan sewaktu dengannya.
 
ikan yg sudah diperap dengan garam
dan beras goreng
 

 
Cara untuk membuatnya amat mudah, samada rajin ke tidak je. Pastikan ikan sudah dibersihkan dan disiang. tak payah bubuh apa-apa cuma garam jer. Lepas tu goreng beras hingga garing dan lepas tu ditumbuk hingga separuh hancur. Ambil beras tadi dan gaulkan bersama ikan. Masukkan sedikit beras ke dalam perut ikan. Susun di dalam balang atau botol yang boleh ditutup rapat. Kebiasaannya perapan ini akan dibiarkan sehingga sebulan atau lebih sebelum digoreng. Makan dengan nasi panas...pergh memang terangkat le. Kadak mencangol kaluar. Beras yang  dimasukkan kedalam perut ikan tu seakan2 telur ikan dan memang sedap digaul dengan nasi panas.
 
Aku teringat kisah sahabat aku masa sekolah dulu. Dia ni orang minang, mmg x pernah rasa wadik dan sejenis ganganan lain iaitu mandai tiwadak yg agak masam tu. Sekali tu lepas menoreh, kami dihidangkan oleh ibu aku makanan ni. Dia ni jenis yg suka dan berani mencuba. Bila dia rasa jer makanan ni, kembang hidung dia. Kih3x...mula2 mmg le kembang tapi lepas tu aku tgk, 3 kali tambah nasi gak lah. Hingga skrg bila jumpa je, dia mesti kata yang dia rindu nak makan wadik dan mandai lagi.
 

mandai tiwadak yg telah digoreng
 
 
Bagi yang belum mencuba, bolehlah beli wadik ni pasar2 malam atau pasar tani. Kalo ada lah org banjar yg jual. kdg2 tu aku peratikan je, ada yg buat dengan nasi tp yg ini confirm bukan org banjar sbb org banjar hanya gunakan beras yg digoreng je. Nasi ni biasanya org melayu Perak yang buat sbb org rumah kata mmg org kg dia buat mcm tu.
 
Ok lah nex time aku ceritakan pasal makanan lain org banjar, atau mungkin kuih2 org banjar yg susah kita nak jumpa dimerata-rata tempat.
 
Wassalam. 

Tuesday, September 25, 2012

Bangsa Banjar Part 4

Assalamualaikum
 
Salam kulaan berataan...samuga kulaan semua sihat sambil bagawian.
 
Ulun nak sambung semula cerita pasal bangsa banjar nih tapi kali lebih kepada keluarga sendiri. Adik beradik ayah memang ramai tapi sekarang nih kebanyakan mereka dah meninggal dunia. Yang Tinggal adik ayah di Felda Sening, Kota Tinggi bernama Salamah. Sepupu2 ramai di Kuala Lumpur, Perak dan Johor yang kebanyakan mereka sudah membawa haluan mereka sendiri. Di Batu Pahat masih ada sedara mara terutama di Parit Besar,  Air Hitam, Olak Batu dan juga di Parit Yaani, Kg Seri Wangi. Tapi kiranya sekarang ni aku dah takde nenek atau atuk lagi.
 
Dalam bangsa banjar dikalangan keluarga aku, makcik dan pakcik kami panggil wawak atau maincik. Masa mula2 aku pun confuse kerana panggilan wak ni biasanya orang jawa yang guna. Bezanya kami panggil wawak, bukan burung wak wak ok.
 
Tak salah aku dulu adik arwah nenek yang kini tinggal di Kampar, Perak ada datang ke Kluang dan melalui dia kami tahu yang masih ramai sedara mara di Perak. Namun sekarang ni kami telah lost contact dgn mereka. Yelah kami sendiri pun tak mencari mereka, jgn lah nak mengharap mereka akan mencari kami di sini.
 
Aku masih ingat ada seorang abang ayah aku tinggal di Bahau Negeri Sembilan. Dah meninggal pun abang ayah tu. Beliau dan nenek disemadikan dikawasan perkuburan yang sama di Bahau. Abang ayah ni boleh dikatakan seiras benar dengan ayah, dan sekarang nih kalo anak2 arwah wawak tu berjumpa dengan ayah pasti mereka merasa sedih dan menitiskan air mata terkenangkan wawak. 
 
Oklah ulun pun kadak mau basadih bangat, ulun mohon berinsur, ada kalapangan kita basurah lagi. Ayuhak bangsa banjar!

wassalam...

Monday, September 24, 2012

Hijrah

Assalamualaikum

Penghijrahan akan berlaku lagi. Setelah lbh kurang setahun lbh aku di sini, sudah tiba masanya aku berhijrah dan mencari rezeki di tmpt lain. Kali ini adalah lebih "certain" dan aku percaya inilah yg tempat yg Allah sw telah tentukan untuk aku.
 
Aku percaya bahawa selagi pintu rezeki tidak ditutup, selagi itulah insyaAllah aku boleh survive. Tapi kali ini adalah lbh mencabar kerana ada target yg telah ditetapkan. Ada probationary period dan kali ini aku harus lbh fokus dan lbh bekerja keras. Paling utama, aku harus lebih bersedia untuk berkorban demi keluarga tercinta. Main aim adalah untuk bersedia untuk berjuang sendirian setelah target tercapai.
 
Doakan semoga dipermudahkan segala kerja dan urusan dan dilimpahkan dengan rezeki yang murah. Semoga aku lbh bahagia ditmpt yg serba baru itu.
 
wassalam...

Sunday, September 23, 2012

liverpool vs manchester united

Match at anfield...latest update 75 min 1-1 final result. man u won 2-1 thanks to van persie who converted a penalty.

Wednesday, September 19, 2012

Bangsa Banjar Part 3

Kamus Banjar

untuk memudahkan kulaan barataan memahami bahasa banjar dan semoga tidak ditinggalkan oleh anak cucu kita, ulun bagi kamus ni sebagai rujukan :-

A
abut – membuat kerja dengan tenang
acan – belacan
ading – adik
alun – lemah lembut
ambin – pelantar rumah
ambung – lambung
ampal – masakan ayam/ daging dipotong besar
ampar – hampar
ampih – berhenti, sembuh
ampik – tepuk tangan
ampun – empunya
amun/ mun – jika
ancak – tempat barang dibelakang basikal
ancap – cepat
andak – letak
andika – awak, panggilan hormat
andin – rambut kanak-kanak yang dibotakkan dan ditinggal sedikit didepan atau belakang
anjung – julang
angkal – tidak dalam, tidak serius
angkung -
antal – rasa tak puas
anum – muda
apik – cermat
arai – seronok
arang – tanah yang tidak diusahakan/ terbiar
aruh – kenduri
arum – harum
asaan – malu-malu
asap – sampai hati
atang – tempat memasak (dapur kayu)
atar – hantar
atawa -atau
atoi – tok mudim
auhi – panggil, jerit
aur – sibuk bekerja, ganggu
awak – badan
awan/ lawan/ wan – dan, dengan
awau – gema
awit – tahan lama
ayuha – marilah
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
B
baaci – memulakan kerja dengan bersungguh-sungguh
baal – lembap
baampik – bertepuk tangan
baasa – mula semula
baasaan – was-was, rasa malu
baastilah – membuat dengan persediaan cukup
baatui – bertenggung ditepi
babacaan – majlis pelajaran agama
babahup – berkongsi
babak – buka ikatan/jahitan
babat – ikat
babaya – sekadar cukup
bacalumut – comot
bacuring – kotor, tanda bergaris-garis
bacurit – bertanda sedikit seperti garisan
badadas – pergi dengan cepat, tergesa-gesa
badapatan – bertemu
badarau – gotong-royong, dengan serentak
bagadang – bersembang waktu malam
bagamat – perlahan
bagana – diam/ tempat tinggal
bagarit – memburu
bagaya – bergurau
bagirap – bercahaya
bagurai – berguris kerana luka atau dicakar
bahalulong – melolong
bahambur – bertabur, buat sampah
bahandung – bersandar
bahanu – kadang-kadang
bahari – zaman dulu
bahaul – kenduri arwah
bahimat – bersungguh-sungguh
bahinak – bernafas
bahinip – menyembunyikan diri
bahira – buang air besar
bahiri – iri hati
bahual -
bahum – ikut suka hati
baigal – menari-nari
baimbai/ baumbai – bersama-sama
bair – seret
baisi – mempunyai
baistilah – bersedia dengan perancangan cukup
baisukan – pagi-pagi esok
baisur – memohon diri untuk pulang
bajarijihan – melilih, menitik-nitik
bajalikat – melekit-lekit
bajaruhutan – banyak benda bergantungan
bajungkuk – membongkok
bajurut – berderet
bakajal – bersempit-sempit
bakajut – serta merta
bakakat – merangkak
bakamih – kencing
bakarat – berkelahi
bakarik – habis licin
bakarimut – kumat-kamit
bakawak – berkeladak
bakikis – majlis becukur rambaut dan menamakan anak yang baru lahir
bakipuh – rasa kepanasan
bakirik – rasa seram, takut
bakuciak/ bakuriak – menjerit
bakulim – berdalih, merahsiakan
bakumpul – bersama suami isteri
bakunyung – berenang
bakuya – mengadu, memberitahu
bakuriak – menjerit
balalah – berjalan-jalan/ bersia-siar
balampas – tidur tanpa tilam, kelambu dll.
balanak – tanah lembik kerana hujan/berair
balancat – celah jari luka kerana air
balapak – duduk dilantai /diatas tanah
balar – calar
balarangan – bertunang
balimbai – dengan tangan kosong, berlenggang
balungan hayam – sejenis kuih
bamamai – marah-marah
bamamang – bercakap seorang diri
bamandak – berhenti
banam – bakar
bancir – pondan
bangas – bau masam kerana terlalu lama terendam
bangat – sangat
bangkang – merekah
bangkat – reban ayam
bangking – tak menjadi (kuih), terencat
banih – padi
banjur – taut, alat mengail ikan
bantas – makan dengan lahap/ kemaruk
bantat – muka sembam
banturan – tempat turun air pada atap
banyu – air
bapadaan – kita sesama kita
bapadah – memberitahu
bapala – melampau
bapalihan – tidak menyeluruh, berpilih-pilih
bapangsar – merasa terlalu sakit
bapara – datang meminang
bapiit – menyembunyikan/ memencilkan diri
bapiluk – membelok
bapira – cantik diluar berulat didalam
barabah – baring
barang-barang – 1. sembarangan 2. memerang
baranga – lalat
barantuk – bersusun
barataan – semuanya (orang)
barikit – bergetah, melekit
baririt – beratur panjang
barujihan/ bajarijihan – berbiuh
barumahan – bawah rumah
basanga – goreng
basaruan – menjemput
basasadi – sedang bersedia
basilih – tukar pakaian
basiping -
basiraput – berserabut
basurah – bercakap
basusurung – sedang menghidangkan makanan
bat – kepunyaan, hak
batabul – berpulau-pulau, tidak rata
batagar – berkarat
batahar – bersepah
batahuan – mengenal antara satu sama lain
batakun – bertanya
batalimpuh – duduk bersimpuh
batamuas – membasuh muka
batandik – menari
batanisan – menjejih, berair (sedikit) spt luka
batata – menyusun
batatapas – sedang mencuci kain
batatukar – membeli belah
batianan – mengandung
batil – sejenis kuih, bingka pisang
bating – kuih tak menjadi
batubal – tanda bercapuk/bertompok pada kain dsb.
batuha – semakin tua
batumang – ubi yang ada bekas berulat
batumin – memasang kuda-kuda untuk memulakan kerja.
batunga – menengadah keatas
batuyuk – melambak
bauku – budak kecil baru pandai ketawa
baulih – dapat sesuatu
baungal – bergerak
baunggal – longgar
baupang – berpegang
bawarangan – berbesan
bayaan – sebaya
bayir – heret
bayut – orang yang lembab
beluru – pedal ayam
bibis – sakit perut, gastrik
bibit – ambil
bida – beza
biding – bersegi (bahagian luar), bingkai
bigi – biji
bikut – dipulaukan, boycot
bilang – melampau
bilung – keadaan senget dan bergulung
bilungka/balungka – timun karayi
bingsul – keluar
bincul – benjol
bingkawan – tulang kayu membuat atap
bingking – bergaya, bersolek
bini – isteri
bisa – boleh, pandai
biskar – basikal
bitau – bodoh
biyal – tanda kerana digigit nyamuk atau binatang
biyuku – penyu
buat – masukkan
bubuhan – kaum keluarga, kalangan
bubungan – bumbung
bubus – bocor atau koyak yang besar
budas – membuta tuli?
bujur – betul, benar
bukah – berlari
bulik – balik
bumbunan – ubun-ubun
bungas – cantik, anggun
bungkam – terpaku/ terdiam
bungkas – terbuka ikatan kerana terlalu besar/ penuh
bungul – bodoh
burinik – tanda-tanda, buih kecil
buris – buncit
buting – bilangan barang
buyut – cicit
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
C
cabur – terjun dalam air
cacak – pacak / cicak
cacap – cecah
cagar – agar, supaya
cagat – tegak
cakah – sombong
cakang – cabang
calap – rendam
caluk – seluk
cangkal – cekal
cangkir – cawan
cangul – menampakkan muka
cantung – side burn
caram – banjir (sedikit), ditengeelami air
carubu – mencarut
catuk – ketuk
cibuk – ceduk air
cileng – tenung dengan mata terbeliak kerana marah
cingkoi – tak berdaya
cirat – cerek
culup – celup
cuntan – curi
curik – telinga bernanah
cuur – bertanya asal usul salasilah keluarga
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
D
dadai – sidai
dadaian – ampaian
dadang – dipanaskan berdekatan dengan api
daham – jangan
damaran – lampu panjut yang dipasang pada malam likur
damia – begini
damintu – begitu
damit – kecil
dangkak – mencangkong
dangkung – bahagian depan kaki
dauh – beduk, gendang besar
diang – nama umum bagi budak perempuan
dimapa – bagaimana
dingsanak – adik beradik
dipalar – dijimat
diparung – dipanggang
disasala – dicelah-celah
diulah – dibuat
dudi – kemudian
duduaruh – hari sebelum hari kenduri kawin
dugal – bodoh alang
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
G
gabang – kain selimut
gaduk – besar
gadur – tempayan kecil bermulut besar
gagahap – terbuka
gagatas – sejenis kuih
gagau – mencari sesuatu menggunakan tangan
gahak – kuat makan, selera besar
gair – gayat, ngeri
galianan – geli
galir – longgar
galiyur-galiyur – mundar-mandir
galah – halau
galuh – nama umum bagi budak perempuan
gamat – perlahan
gamit – cuit
gampir – berpasangan
gampiran – pasangan, pengikut
ganal – besar
gancang – kuat
gangan – kuah
gani’i – tolong, bantu
gantal – potong melintang dengan parang
ganyir – hanyir
gapit – kepit
garih – siang ikan, dll
garing – demam
garingitan – geram
garitik – berdetik
garutuk – bunyi perlahan
gasan – untuk
gatuk – senggol,
gawi – kerja
gawil – cuit
gayat – potong melintang (biasanya benda besar)
gayur – lemah/ lembik (orang)
gelitiran – menggigil
geol-geol – keadan yang bergoyang / longgar
gerinting – ikan kering
gerudihan – selekeh
gibit – cubit
gigir – bising, kecoh
gigitak/bibitak – labah-labah
gimit – perlahan
gin – juga
gipih – pipih
girek – tayar
gisang – tenyeh
giwang – joran
gubih – besar dan longgar (pakaian)
gugut – gigit, gonggong??
guha – gua
gulu – leher
gumbang – tempayan
gunggum – angkup, plier
guri – tempayan
guring – tidur
gusari – ditegur, dileter
gutak – digoyang dengan kuat
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
H
habang – merah
habuk – kelabu/ coklat
hadang – tunggu
hagan – untuk
hagian – bahagian
hahar – raba dengan kasar
haja – sahaja
hajan – teran
hakun – setuju
halam – dahulu
halapat – dicelah-celah, diantara
halar – kepak
halat – selang, dipisahkan oleh sesuatu
halilipan – lipan
halimanyar – binatang macam lipan, kecil dan bercahaya
halin – tidak banyak, susah diperolehi
halui – kecil
hambal – tilam/tikar tempat tidur
hambalingan – tidur bergelimpangan
hambat – pukul dengan tali/ rotan
hambayutan – terkena kesannya
hambin – dukung
hampalingan – berserakan
hampapai – jeruk kulit cempedak
handap – pendek
handayang – pelepah kelapa
hangkup – hantuk
hantalu/ hintalu – telur
hantang – terdedah tidak bertutup/
hantas – jalan pintas
hantimun – timun
hantup – 1. berlaga 2. makan dengan lahap (kata kasar)
hanyar – baru
hapak – 1. bau busuk 2. memburukkan/memperkecilkan orang lain
hapat – bahagian
hapuk -
haragu – pelihara
harakan – selsema
haram – eram
haran – banyak pakai
harat – cantik, hebat
haru – kacau
haruk – busuk
hatap – atap
hawai – rasa keseorangan, sunyi
hawar – 1. sejenis penyakit ayam 2. perbuatan menghayun sesuatu benda (galah)
hawas – penglihatan baik
hawat – lambat
hayam – ayam
hayau – rayau
hayumu – hama, kuman
hibak – penuh
hidin/ sidin – dia, panggilan hormat
higa – tepi
hilai – menganginkan padi dengan nyiru untuk mengasingkan hampa.
himui – malu
himung – rasa seronok
hinak – nafas
hindik – tekan dengan menghentakan kaki/ badan
hinggan – had, batasan
hingkat – boleh, berupaya
hingkul – kawasan kerja yang terlalu sempit.
hinip – senyap
hinya – biarkan
hirang – hitam
hirani – peduli
hiring – menyenget
hiyau – panggil
hiyut – hisap
hulun – menjadi hamba
humap – rimas kerana panas
humbang – baling
humpil – umpil, cungkil
hundang – udang
hungkar – bongkar, dikeluarkan
hungku/hangku – agaknya
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
I
idabul – idea, pendapat
igut – gigit, sengat
i-ilah – seperti
ikam – awak
ikung – ekor
ikup – peluk
ilah – seperti
ilai – hayun tangan
ilan – terjaga dari tidur
ilang – melawat, ziarah
ilat – lidah
ilun – bunyi
imat / imit – jimat
imbah/ limbah – selepas itu, setelah selesai
impu – mengasuh/memelihara bayi
incaan – main-main/tiruan
inci – pewarna makanan
incit – secara sikit-sikit
indap – hendap, intai
indung – ibu
ingar – terganggu
inggang – keadaan yang tak tegap
inggih – ya
inggur – bergoyang, tak tegap
ingkang – kelengkang
ingu/ ingun – pelihara
inguh – ada rasa
injing – tarik /piat telinga
intang – dekat
intel – kedudukan hendak jatuh
intoh – tahan disimpan
inya – ia, dia
itih – lihat dengan teliti
iwak – ikan, lauk
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
J
jabis/jabik – jambang
jabuk/japuk – reput
jagau – jantan, jaguh
jajak – pijak
jaka – jika
jamba – tangkap dengan cepat
jamus – rambut tak bersikat
janak – tidur lena
janar – kunyit
japai – pegang, sentuh
jara – jeran, serik
jarang – didih, jerang
jatu – kutip
jelukap – pokok pegaga
jikin – alas periuk/kuali.
jimus – basah kuyup
jingkar – hampir mati
jinting – jinjit.
jubung – penuh membukit
jugut – rambut panjang tak terurus
juhut – tarik (benda panjang, spt tali, benang)
jujuran – hantaran kawin
jujut – jahit (benang)
julak – bapa saudara
julung – beri
jumput – diambil dengan tangan
junggat – jungkit
juong – tolak
jurai – menyirat jala / pukat
jurak – jolok, kait
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
K
kabisaan – kepandaian, kemahiran
kabungkalanan – tercekek
kacak – ramas
kacar – kecur, teringin
kada – tidak
kada tapi – tak berapa
kadada – tidak ada
kadal – daki
kadap – gelap
kadapan – longgaokan jerami padi
kaganangan – teringat
kaina – nanti dulu
kair – kais mengunakan kayu dsb.
kajal – sumbat, bersempit-sempit
kacawaian – melambai-lambai
kakadut – bungkusan kain yang diikat
kakamban – selendang
kakas – selongkar
kakuar – galah
kalacingan – anak ikan haruan
kalapakan – melompat-lompat
kalau (mangalau) – kaedah memancing ikan haruan
kalibir – kulit
kalimpanan – mata termasuk sampah
kalipit – dilipat
kalipitan – terdesak
kalu – kalau
kalum – terompah
kalumpanan – terlupa
kambang – bunga
kambuh – campur
kamir – adunan yang sudah naik
kampil – beg
kanas – nenas
kancang – kencang, penuh, padat
kancing – tutup (pintu, jendela)
kancahungan – sebuk berborak/
kancur – sejenis tumbuhan seperti halia
kancur jerangau – saudara bau-bau bacang
kandal – tebal
kapiting – kunci mangga
kapung – kejar
karaing – orang yang suka bergaduh
karamian – rasa seronok
karamput – menipu
karau – garang (orang), nasi keras
karawila – petola
karidipan – bergerak-gerak
karik – habis
karindangan – teringat-ingat, kerinduan
karium – menahan ketawa
kariup – dijerut, dicerut
kariwitan – benda kecil panjang (spt cacing) yang sentiasa bergerak-gerak
karubut-karubut – bergerak-gerak secara tersembunyi
karucut – mengecut
karudut – berkedut
karukut – garu dengan kasar, cakar
karumut – ruam panas
karungkung – kulit keras
kasai – sapu dengan ubat
kasadakan – tersedak
kasulitan – benda terselit dicelah gigi
kasumba – pewarna kain/makanan
kataraan – tempat ayam mengeram
katik – picit butang
katiwa (tatiwa) – satu daripada bahagian rumah
kato – pucuk manis
katuhukan – selalu sangat
katuju – suka, setuju
katulahan – balasan kerana derhaka kpd orang lebih tua
katup – tutup
kaur – penglihatan kabur, rabun
kawa – boleh, berupaya
kawai – lambai
kawat – mata kail
kawitan/ kuwitan – ibu-bapa
kaya – seperti
kaya apa – macam mana
kayi – ibu
kelambuwai – gondang mas
kelayangan – layang-layang
kerasaan – perasan
ketulahan – mendapar balasan kerana derhaka/ melawan orang yang lebih tua
ketulangan – tulang tersengkang ditenggorok
kijim – tutup mata
kijip – kenyit mata
kikeh – kais
kilar – jeling
kilau – meratah lauk
kileng – lambat besar
kilir – asah
kilum – tak ada gigi
kiming – dipegang-pegang dan dipicit-picit
kimpus – semakin kecil
kipai – terpelanting
kipit – sempit
kipung – ratah biasanya yang berbentuk serbuk
kipit – sempit
kirip – kelip mata
kitar – alih
kitihan – makanan ringan
kiting-kiting – dijinjit
kiwa -kiri
kuantan – periuk
kubas – luntur warna
kubui – jirus
kuhup – terkurung dalam keadaan panas
kukuar – galah
kukut – diambil dengan kasar dan banyak menggunakan tangan
kulaan – saudara mara
kulacak – diramas/ diuli
kulang kisar – gelisah
kular – kuyu (mata)
kulayak – siat
kulimbit – kulit
kulir – malas
kumai – kekisi rumah
kumpa – pam
kumpai – rumput
kunat – tanpa pada kulit kerana luka/kudis
kurihing – senyum
kuring – kudis
kuringis – teresak-esak
kuriping – bersisik
kuritis – dikopek menggunakan kuku jari
kurup – malap
kustila – buah betik
kutal – guntingan rambut tak rata
kutang – coli
kutil – makan atau ambil sedikit-sedikit
kutung – tudung kepala
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
L
laai – habis
lacit – meresap keluar, bocor
ladar – ledar (rasa), suam (air)
lading – pisau
laih – penat
lajak – sentiasa dipakai
lajang – terlebih kehadapan
lakasi – cepatlah
lalapan – sayur-sayuran
lali – nyanyok
lamak – gemuk
lamari – almari
lanah – cair
landap – tajam
landas – mengalir laju
landau – tidur kesiangan
langgar – surau/madrasah
langis – habis tak ada yang tinggal langsung
langkut – gigi bahagian bawah kedepan
lanjar – panjang akal
lanji – gatal, mengada-ngada
lanjing – keadaan yang mengelebeh (seperti getah)
lanjung – bakul besar biasanya yang boleh diletakkan dibelakang
lantih – orang yang petah bercakap, biasanya perempuan
lapai – menyapu tubuh dengan air
larang – mahal
lareng – garing
latang – rasa air macam hangus
laung – pakaian adat pahlawan banjar
laus – sejenis tumbuhan macam lengkuas
lawan /awan/ wan – dan
lawang – pintu
lawas – lama
lawatan – pergi kenduri
layat – liat
layau – 1. melimpah, 2.merayau, menyimpang ketempat lain
layip – pitam
layur – dilalukan diatas api supaya layu
libak – kawasan berlopak / atau berlubang sedikit
libas – dah habis musim
lihum – ??
likah -
likit – menyelakan api, lekat
lilik – mengendeng, teringin
limbah/ imbah – selepas itu, setelah selesai
limbak – melimpah kerana penuh
limbui – basah kuyup oleh peluh
limir – lembek macam berair
limot – berlumur dengan minyak yang banyak
limpak – sompek
limpap – kemek
limpas – terlampau penuh
limpat – melebihi had
limpih – penyek
limpua – terlajak
linak – lunyai
lincai – dipijak-pijak
lincip – tajam
linek – lumat
lincip – tajam
lingai – kawasan semak yang telah dibersihkan
lingir – tuang air dalam cawan
lingkah – hilang kesan warna/kotoran
lingkang – langkah
lingkuk – bengkok
lingkup – dikemaskan (kelambu / kain) /
lingo – jemu
lintuhut – lutut
lipih – lipat dan masukkan kedalam
lipung – melepasi, melebihi
lipus/ lupus – melebihi
lirip – hiris
liung – ditinggal, tidak dikira
liup/liut – pengsan
luai – sejenis penyakit tanaman
luak – luah, muntahkan
luang – lubang
lucung – terlepas
ludus – jalan dalam semak yang sudah terang kerana kerap dilalui
luhau – orang yang banyak cakap (biasanya lelaki)
lukup – tindih
lului – tercicir
luluk – kawasan tanah yang berlumpur
lulun – menggulung benda panjang dan besar (spt tikar)
lulungkang – tingkap
luman – belum
lumbah – lebar (kain)
lumbus – bocor bahagian bawah
lumor – 1. lumur, sapu 2. terhakis
lunau – lecak
luncup – runcing
lungkas – suara yang jelas dan terang
lungkup – ditutup / ditindih dengan badan
lungsak – luka
lungur – botak, gondol
lunta – jala
lunok batis – bahagian belakang betis
lupus/ lipus – melebihi
luput – tidak mengena sasaran
lusukan – iakn haruan yang sederhana besar
luyut – lecur
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
M
maarit – merasa sakit/ susah
macal – degil, nakal
macan – harimau
madam – pergi merantau
madat – candu
magan – boleh
magun – masih
mahalabiu – mengata, merepek
mahapak – mempeleceh, menempelak
maheng – liat, keras
mahingak – susah bernafas
mahingal – tercungap-cungap
mahingut – bau yang kuat
mahirip – serupa, seakan-akan
mahong – bau maung
mahulut – mengejek
mahuruni – melayan, menjaga
maigau – mengigau
mailangi – menziarahi
maingkang – jalan mengengkang
maingking – berjalan pantas dengan geram
maka am – oleh itu, itulah
malacung – melompat
malah – haus hendak minum
malala – membuat minyak dari santan kelapa
malalar – merebak, melarat
malalur – tidur hingga siang, lambat bangun.
malapuk – lepak
malaran – sekurang-kurangnya adalah juga
malarak – kembang
malatik – baru tumbuh, bercambah
malatop – melecet
malikap – melekat
malilik – mengorat, teringin
maling – pencuri
malining – berkilat
mamadar – 1. nasi sudah masak tapi dibiarkan supaya kering,
mamadar – 2. berbaring-baring setelah terjaga dari tidur.
mamak – empuk
mamandir – berborak
mamicak – kuat tidur
mampilak – putih melepak
manahakan – membayangkan
manangkul – menyangkal
manau – ikan timbul kerana mabuk
mancarucus – bercakap cepat
manciar – meleleh air liur
mancigu – tersedu (budak kecil)
mancirat – berkilau
mancurat – memancut
mandam – terpaku, tergamam
mandangani – menemani
mangalunyur – meluncur
mangaradau – bercakap tak tentu bab
mangaramput – berbohong
mangarumbungi – berpusu mengelilingi sesuatu
mangayumuh – bercakap seperti hendak menyembunyikan sesuatu
manggah – semput
mangganang – merasa rindu, mengenang
manggani’i – menolong
mangaruh – berdengkur
manggarunum – bersungut
manggurak – mendidih
mangincang – berjalan laju kerana marah
maniwas – menuduh
manjelujuk – rasa hendak muntah
manoh – pendiam
mantuk – balik, cukup
manuha’i – menjadi ketua
manumat – usaha memulakan kerja.
manyapung – mendekut burung
manyinggai – menyahut
maragat – ikut jalan pintas
maraha – tak apalah! biarlah!
maram – mendung
marangut – masam muka
maras – kasihan
marau – rambut tak berminyak
marawa – menyapa
mariga – sendawa
marina – bapa/ibu saudara
marinaan – anak saudara
marista – sedih
mariwa – melihat jerat, perangkap, jaring dsb.
maruwai/miruwai – hubungan antara menantu dengan menantu
masigit – masjid
matan – daripada
mati/pati – tak berapa
mauk – mabuk
maulah – membuat
maumat – boleh ditarik-tarik (flexible)
maunjun – memancing
mawah – risau, bimbang, susah hati
mawaluhi – menipu
mayu – cukup
minek – pening
minjangan – rusa
mintuha – mentua
miris – bocor
mitak – hidung penyek
muak – muntah
muha – muka
muhara – muara
mulong – jelaga
mulud – maulud
mumui – berdarah dengan banyak
mungau – tak senonoh
mungkana – kain telekung
mungkung – bentuk cekung
mun/ amun – jika
muntung – mulut
muriat – rasa tak sedap badan, macam nak demam
muring – kotor, comot
muru’ – cuaca mendung
murung – muka masam
muyak – jemu
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
N
nahap – teguh, tahan
namuni – menemui
nanar – sentiasa sama, tidak berubah
nandu/pinandu – kenal
nang – yang
nangguh – agak
napa – kenapa
napa-am – itulah!
naran – betul, benar
nauhan – orang yang serasi bercucuk tanam atau berternak, serbajadi
naung – teduh
ngalih – susah
ngaracat – mengecut
ngaran – namangilau – meratah lauk
ngayatap – tak berhenti buat kerja (kerja kecil-kecil)
nginang – makan sirih
nginging – bunyi berdengung ditelinga
ngingir – rasa kebas-kebas, sengal
nginum – minum
ngulintar – curi tulang
ngulintir -
nimbai/timbai – mencampakkan, membaling
ninip – amat berhati-hati, teliti
nuheng – membelah dengan kapak
numbi – naik taraf, membesarkan (rumah)
nungkali – menepung tawar
nyaman – sedap, senang
nyanyat – berulang-ulang
nyarak – api yang kuat
nyinggahi – singgah
nyinggai – menyahut panggilan
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
P
paasian – menurut kata
pacang – untuk, agar
pacul – tanggal
padah – kata, memberitahu
padak – hidung rasa tersumbat
padar – panaskan
padu – dapur
pagat – putus
paharatnya – paling sibuk
pair – seret kerana terlalu panjang
pais – lepat pisang, ikan dikukus dalam daun pisang
paja – pekasam
pajah – padamkan api
pajal – benam
pakulihan – pendapatan
palak – asap
palingau-palingau – tertinjau-tinjau
palipitan – 1. sisi kain yang dijahit 2. waktu susah, terdesak
pamalar – kedekut
pamali – berdosa, sesuatu yang dilarang agama
pambuong – bahagian tetulang atap rumah
pamburisit – penakut
pampah – dilanggar
pampan – lubang yang tertutup
pamuga/ puga – permulaan
pancau – tinggi
panci – periuk
pandal – alas
pandir – berbual
pandit – surut
pandudian – paling terkemudian
panjar – baji
pang – lah!
pantar – sebaya
pantau – lempar
panting – sengat
papaci – kaca
papadaan – sesama kita
papajar – pengeras (perubatan tradisional)
paparujuk – berjalan mundar-mandir tak dapat benda yang dicari
papatin – hari lahir
paragahan – menunjuk-nunjuk
parak – dekat
parani i – pergi menyusul
parawaan – suka menegur
parayaan/ paraya – tak payah, tak perlu
paring – buluh
pariyannya – misalnya
parudan – penyagat kelapa
paruna – cantik, kacak
parung – salai
patak – sembunyi
pates – tapis
pati/mati – tak berapa
patuh – kenal
patuhan – kenalan
paung – benih
payat – suara parau
payu – laku
picak – buta
picik – picit
piit – bersembunyi
pina – seolah-olah
pingkalung – baling dengan kayu/ benda panjang
pingkur – tak lurus
pingkut – pegang
pingsar – menahan rasa yang teramat sakit
pinjung – penjuru, terpencil
pipikangan – pangkal paha sebelah dalam.
piragah – menunjuk-nunjuk
pariannya – misalnya
pirik – giling, lenyek
piruhut – pegang kuat supaya tidak terlepas
pirut – senget
pisit – ketat
puang – kosong
pucirin – longkang laluan air basuhan dari dapur
puga – yang permulaan
pukah – patah
pukung – bayi dibuaian dalam keadaan duduk
pulir – sapu bersih
pulang – lagi
pumput – kontot
punah – selesai
pundung – bedung
pundut – bungkus
pupudak – nama sejenis kuih
pupuh – pukul dengan kayu dll
pupur – bedak
puruk – pakai
purun – tak malu
purut – lurut
pusang – keluh kesah, runsing
pusut – gosok dengan perlahan dan penuh kasih sayang
putik – petik
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
R
raat – suara serak
racap – kerap, selalu
ragap – dakap
rahai – terburai, barai
rahat – ketika
rakai – rosak
rakat – akrab
rakungan – tekak
ramba – berdaun lebat
rampit – rapat
ranai – senyap
rangat – retak
ranggam – ketam kayu
ranggaman – ketam padi
ranggi – nekad, daring
ranjah – rempuh
rantang – mangkuk tingkat
rantas – tetas 2.rentas
rapai – tertanggal dari tangkai
ratik – sampah
raub – himpun dengan tangan
raum – pitam
rawa – sapa
rawis – menghayun parang
ricih – potong kecil-kecil
rigat/ igat – kotor
rigi – rela
rikai – patah dahan
rimbas – menebas dengan parang bengkok
rimbat – rembat, rentap
rimpe – pisang salai
ringkut – penat kerana kerja berat
ripai – sekah
ripu – masak ranum
ruak – dituang (benda bukan cecair)
rubui – ditaburi
ruha – keadaan yang besar, sasah hendak diangkat.
ruhui – selesai, bersetuju
rumbih – tanah runtuh
rumpung – rongak
rungkang – berlubang, robek
rungkup – diterkam
rungkau – cekau
rupoi – rapoh
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
S
sahan – pikul
sahang – lada sulah
saing – rajin
salajur – terlanjur, kebetulan
salawas – selama
salayaan – kerja tak berfaedah
saling – ??
salok – kepung
salukut – bakar
salumur -kulit ular
sambat – sebut, dicakapkan, mengata
sampiluk – daun yang dilipat untuk disikan adunan kuih dsb.
sampiyan – awak
sampraka – sempurna
sampuk – cukup panjang, mencecah
sampurut – memluk tubuh kerana sejuk
samunyaan – semua
sandal – sendal
sandu – buat hal sendiri
sanga – goreng
sangu – bekalan
santuk – mencecah bahagian atas kerana tinggi
sapalih – sebahagian kecil
sapambarian – ikutlah berapa hendak beri
saput – selimut
sarak – bercerai suami isteri
sarik – marah
saru – panggil
saruan – menjemput
sarubung – tempat menyediakan masakan bila kenduri
sasah – kejar
sasar – semakin
sasarudup/sasarusup – berlari-lari dalam semak
sasingut/ sisingut – misai
sasirangan – kain batik banjar
satayuhnya – biarkan selama mana masa mengizinkan
satumat – sekejap
satumbang – 1. semenjak, 2. sekali ganda
saumuran – seumur hidup
saung – laga
sawalas – sebelas
sawat – sempat
sayat – siat, potong
selipang – tarmos, tempat simpan air
sembako – keperluan asas
sigar – segar
sihai – cuaca terang/baik
silip – simpan dengan baik
simbur – simbah
simpun – kemas
simpurut – peluk tubuh kerana kesejukan
sindu – badan yang tegap
singgang – senget
singkai – selak
singkal – otot terasa sakit
singkum – mengemas benda panjang seperti rambut atau rumput yang menjalar
singlang – juling
sintak – sentap
sintar – lampu suluh (suar)
sisipuan – tersipu-sipu
sisiur – pepatung
suah – pernah
suang – subang, anting-anting
suar – lampu picit
suduk – tikam
sugih – kaya
sulah – dahi luas
sulum – masukkan dalam mulut
sumap – kukus
sumpal – tutup lubang (spt botol)
sunduk – kunci (pintu, tingkap)
sungeng – bunyi yang menyakitkan telinga
sungkal – gali
sungkup – menyembamkan muka
supan – malu
surangan – sendiri
suroi – sikat rambut
susuban – tertusuk benda tajam
sutil – mudahA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui

T
taarunuh – mengerang menahan kesakitan
tabarung – bertembung masa
tabarusuk – terperosok
tabat – empang
tabuncalak – terbeliak
taburahai – terburai
tadung – ular
tagah – semak, belukar
tagak – nampak seolah-olah
tagaknya – nampaknya, seolah-oleh
tagal – tetapi
tagalimpas – terjatuh…
taguh – kuat, teguh
taguk – telan
takujihing -
takalulung – mengecut dan bergulung – (makan sotong dibakar)
tahaba/ tahaga – terjumpa
tahangkang – terkangkang
tahanjat – tersentak
tahur – melunaskan hutang
tajarungkup – jatuh tertiarap
tajun – terjun
tajungkang – terbalik/ tertelentang
tajungkalak – terjatuh
takai – sentiasa tersedia
takambit – bercantum
takarium – tersenyum simpul
takipik – tersentak ketika tidur (biasanya bayi)
takisir – mengending,
takujajang – lari lintang pukang
takujihing -
takulayak -
takulibi – mencebekkan muka
takusasai -
takun – tanya
takutan – takut
takuringis -
talah – selesai
talam – dulang
talasan – kain basahan
taleh – tembolok
talu – tiga
talukup – tertiarap
taluwalas – tigabelas
tamam – teguh
tambal – tampal
tambarungan – tempat mengisi ikan tangkapan
tampaian – kelihatan
tampirai – alat menangkap ikan, macam lukah
tampiyaan – bengkak pada bahagian pangkal paha.
tampuluan – kebetulan
tampur – ditiup (angin)
tamur – pecah berkecai
tanai – tadah
tandar – alihkan dengan menolak
tandu – usung
tangat – tegah, larang
tanggar – letak diatas tungku
tangguh – teka
tanggui – tutup kepala/ topi
tangking – tangkai
tangkur – ketuk
tantadu – belalang mentadu
tapak – tepuk
tapakalah – dikalahkan
tapal – ditutupi, tampal
tapaling – salah letak, atas jadi bawah, depan jadi belakang
taparaung – bertembung
taparunuk – bahagian badan yang agak mendak
tapas – cuci kain
tapasan – kain cucian
tapih – kain sarung
taperancing – terpercik
tapintang – kebetulan
tapuracik – terpercik
tarait – berkait
taruhan – simpanan
taruhi – simpan
tarukoi/taparukoi – dua kali lima, sepadan
tasalihu – tergeliat
tasarungku – terjatuh ketika berlari
tasmak – cermin mata
tataguk – burung hantu
tatai- disusun sebelah menyebelah
tatakang – terbiar, tiada yang peduli
tatamba – ubat
tatangkut – angkut-angkut (sejenis serangga rupa macam tebuan)
tatawa – ketawa
tating – tatang
taukung – terkurung kerana sesuatu keadaan
tawak – lempar
tawas – jampi
taweng – dinding
tayur – pancurkan
tihang – tiang
tiharap – tiarap
timbai – campak
timbuk – timbus
timpang – alat menangkap ikan, lukah
timpas – tetak dengan parang panjang
timpel – motor sangkut
tingka – tempang
tihir – habiskan sampai kering
tiis – air yang semakin susut
tiken – tekan
tingkau – tinggi
tingkaung – merangkak
tingkung – tangan tak lurus
tinjak – tolak dengan kaki
titik – membuat/membaiki parang /pisau
titir – berulang-ulang
tiwadak – cempedak
tuangan – bekas cetak
tubal – warna kain bertompok-tompok
tugal – membuat lubang untuk menanam benih
tugul – cekal, tekun
tuha – tua
tuhing – dikapak
tuhuk – banyak kali, jemu
tukar – beli
tukup – tutup
tulak – pergi
tulau – keadaan turun warna
tumang – berlubang
tumatan – sejak itu
tumbar – heboh
tumbi – tambah, naik taraf
tumbur – lari lintang pukang
tumbus – tembus
tungap – sambar dengan mulut
tungkal – tepung tawar
tungkaran – halaman rumah
tungkih/ tuhing – dikapak
tungkup – ditutup dengan tudung
tunjul – tolak
tunti – turut, susul
tuntom – teguk, gogok
tuntung – selesai
tureng – berjalur
tutoi – ketuk
tutok – tumbuk (macam tumbuk sambal)
tutuh – memotong dahan pokok
tuup/ tuhup – tutup
tuyuk – longgok
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
U
udak – kacau (macam kacau dodol)
udal – punggah.
udap – kocakan ikan pada permukaan
udar – belasah, keroyok
ugah – alih
ugai – dipunggah untuk mencari sesuatu
uhu – tidak ada kualiti
uji – manja
ukang – gigit
ulihan – pendapatan
ulun – saya
uma – emak
umai – amboi
umbas – buas
umpah – boros
umpat – ikut
unda – saya
unduh – mengambil buah dengan dipanjat, digoyang sampai jatuh.
ungah – menunjuk-nunjuk kesukaan
ungal – bergerak
ungap – buka mulut
unggal – tidak teguh, bergoyang
ungkai – 1. membetulkan kekusutan, 2. menunjukkan benda yang tersembunyi
ungkap – buka, selak
ungkoi – keadaan badan yang dah tua dan tak bermaya
ungkong-ungkong – duduk termangu-mangu
ungkosi – menanggung perlanjaan
ungut – menung
unjuk – beri
unjun – pancing
unjut – jauh dipedalaman
unjut-unjut – terhenjut-henjut
untal – makan dengan cara terus telan
unyai – ganyang
upal – sudah banyak kali dinasihatkan
upong – sundang kelapa
urah – ejek
urak – buka, bentang
urangan – pepatung untuk menakutkan burung disawah
urik – rintik.
uroi – menganginkan padi untuk mebuang hampa
utau – bahasa isyarat
utoh – nama gelaran bagi budak lelaki
uyah- garam
uyuh – penat
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Si-Palui
W
wada – dakwa, kecam
wadah – tempat
wadai – kuih
wadai kiping – kuih puteri mandi
wadik – pekasam ikan
wagas – sehat, kuat
wahin – bersin
wahini, wayahini – ketika ini
waluh – sayur labu
waluhi – menipu
walut – belut
wan / awan/ lawan – dengan, dan
wancoh – sudip besar
wangal – bodoh alang
wani – berani
wanyi – lebah
warangan – besan
waras – sehat
warik – kera, monyet
wasi – besi
watun – bendul
wawah – koyak yang besar
wayah – ketika
wayahini – ketika ini, sekarang

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE