Nuffnangs

Saturday, October 30, 2010

Kelantan vs Negeri Sembilan

Salam,

 -foto ihsan dr Berita harian-

Setelah menunggu setahun, Kelantan akhirnya membawa pulang Piala Malaysia ke negeri mereka setelah berjaya menewaskan pasukan Negeri Sembilan di Stadium Nasional Bukit Jalil sebentar tadi.

Kemenangan 2-1 ke atas pasukan yang menewaskan mereka di Stadium yang sama tahun lepas adalah kemenangan yang sangat-sangat bermakna bagi pasukan Kelantan dan jaringan oleh Hairudin Omar dan Mohd Badri Radzi telah berjaya mengubati luka kekalahan 3-1 tahun lalu itu.

 -Hairudin berentap dengan Tengku Qayyum- foto ihsan berita harian
Negeri Sembilan pada awalnya mendahului melalui jaringan penalti Syahurain selepas Kunalan dijatuhkan oleh penjaga gol Kelantan, Fahmi dan nampak seperti akan mengulangi kejayaan tahun dengan menguasai babak pertama dengan gerakan2 yang pantas dan menarik. Namun demikian, mereka gagal mengekalkan corak permainan tersebut di babak kedua yang akhirnya memakan diri sendiri.

Apa-apa pun tahniah kepada pasukan Kelantan yang berjaya mencipta kemenangan dihadapan lebih kurang 85,000 penonton dan disaksikan oleh jutaan peminat di seluruh negara.

Syabas dan tahniah.....Gomo Klate Gomo! Walaupun sebenarnya bukan penyokong Kelantan....

Wednesday, October 27, 2010

Manchester United vs Wolverhampton Wanderers

Yahoo....

Man U menang lagi walaupun sikit lagi nak seri....hahahaha! Dan Chicharito sekali lagi menjadi wira Man U apabila meledakkan gol ketiga di minit-minit akhir perlawanan pusingan keempat itu.



Hinggakan Sir Alex berkata "He was absolutely brilliant - it was a magnificent goal. He's shaped to shoot, dummied the defender and finished really well."

Dengan kemenangan ni, Man U melangkah ke suku akhir Piala Liga buat ke sekian kalinya...jangan jeles hah bagi pasukan lain...ntah  berapa kali dah diaorg menang Piala Liga sampai x terkira weiiii.....huhu

Gol-gol lain Man U dijaringkan oleh penyerang Portugal Bebe dan Park Ji Sung.

Monday, October 25, 2010

InshaAllah Maher Zain (versi Melayu) - dengan chord guitar

INSHAALLAH – MAHER ZAIN (VERSI MELAYU)(dengan Chord guitar)


Intro

G C Ab C Bb C Ab G

C                       F
Setiap kali kau seperti akan gagal
    Bb
Kau rasa kehilangan
G
Dan bersendirian
        C
Hanya malam yang kau lihat
    F
Dan suasana kegelapan
    A
Kau rasa sungguh tak berdaya
          G
Dan kehilangan arah tuju
         Bb                   F
Jangan kesal dan jangan mudah kecewa
        Bb                    G
Kerna Allah sentiasa bersamamu
        C
Insha Allah
        Ab
Insha Allah
        Bb
Insha Allah
                 G
Kau bertemu jalanmu 
2X

C                F
Setiap kali kau lakukan kesalahan
    Bb
Kau rasa perit tuk bertaubat
    G
Dan ia sudah terlewat
        C                    F
Kau sungguh keliru, dan mengambil jalan yang salah
Bb                       G
Menghantui mindamu, dan hatimu penuh keaiban

         Bb                   F
Jangan kesal dan jangan mudah kecewa
        Bb                    G
Kerna Allah sentiasa bersamamu
        C
Insha Allah
        Ab
Insha Allah
        Bb
Insha Allah
                 G
Kau bertemu jalanmu
2X


C Ab C Ab C Ab F G

          Eb
Kembali pada Allah
     C               
Dia selalu dekat denganmu
         G
Beriman kepadanya
                     Bb
Tadahkan lah tanganmu dan berdoa
         Eb
OOO Ya Allah
                     C
Bimbinglah diriku, jangan biarkan ku bersendirian
           G                           Bb
Kau satu-satunya yang memberiku petunjuk
              Eb
Memberiku petunjuk
              C
Memberiku petunjuk
               G   C
Memberiku petunjuk

        D
Insha Allah
        Bb
Insha Allah
        C
Insha Allah
                 A
Kau bertemu jalanmu 

terjemahan oleh Talamkeladi.com


Sunday, October 24, 2010

Manchester United vs Stoke City - result

Manchester United Finally Won On Away Ground - "Little Pea the hero"

Manchester United finally have their victory on away match and this time against Stoke City. Goals by the "Little Pea", Chicharito Hernandez just enough to secure their first away victory.

First goal came on 26th minute with a tremendous back header. Though the header looks weird but what was important is the goal itself. Manchester United still have the attitude to play easy when they loose control of the game on the 2nd half when at one time the situation looks so vulnerable. 

 -First goal on 26th minute-


The stokers took the opportunity by levelling themselves through Tuncay Sanly on the 76th minutes and it feels like it will be a fifth draw for Manchester United this time. But later comes the hero for the day, the "Litlle Pea' tooks the chances in front of the chaotic goalpost to score the winning goal for Man U.  

-2nd goal on 89th min-

-GLORY GLORY MAN UNITED-

Friday, October 22, 2010

INDAHNYA TAMAN DI HATI


TAJUK : INDAHNYA TAMAN DI HATI

GAH SUNGGUH NAMAMU
MENYUSURI KEDERASAN ARUS KEMODENAN DUNIAWI
LANTAS MENCANTAS SEGALA KETAKSUBAN PEMIKIR DAN CENDIKIAWAN
...BERDIRI DENGAN SENDIRINYA TANPA SOKONGAN
LANTARAN MENONGKAH ARUS YANG DERAS ITU
TERKADANG KAU TERJERUMUS JUGA KETEPIAN

NAMUN ITU BUKANLAH TEMBOK PENGHALANGNYA
KAU TERUS MAJU TANPA MEMPEDULIKAN SESIAPAPUN
BIARKANLAH DUNIA DISEBELAH KIRIMU BERGOLAK
BIARKANLAH DUNIA SEBELAH KANANMU DIROBEK
YANG PENTING BAGIMU ADALAH ISINYA
KEDUNIAAN DAN AKHIRAT PERLULAH SEIRING

AH...ADAKAH INI PENAMATNYA
BUKAN ITU MAKSUDKU
BUKAN ITU MAKSUDKU
TAMAN YANG INDAH DENGAN KEHIJAUAN PEPOHONAN
DENGAN BUNGAAN YANG MEKAR MEWANGI
SEINDAH TAMAN YANG ADA DI HATI INI
PASTI HANCUR ANDAI TIDAK DIGEMBUR DAN DIBAJA
DISIRAMI DENGAN AIR KEIMANAN....

Nukilan : TalamKeladi.com

(Nota : Puisi ini telah memenangi pertandingan menulis puisi anjuran Perbadanan Putrajaya bg minggu ke-4)

 

Wednesday, October 20, 2010

What You Love About Blackberry Torch 9800

Hi there....Salam to everybody!

The above pict is the one that I've mentioned above - Blackberry Torch 9800, first smartphone with Blackberry keyboard and 3.2 full touch screen. Have you ever heard about it? Amazing isn't it...yeah that's why I fell in love at the first sight when I saw it in the internet...and I can bet many of you also feel the same....







Look at this, very thin, cute face, and  5 mp camera with flash and continous auto focus and images stabilizer some more..don't forget with several photo modes and video recording to ease the users.




It makes me going crazy right now...but wait! Not only that, it also has integrated social feeds, meaning that easy for us to connect with friends, anytime anywhere...I belief that it will be very fast connection to facebook, myspace, twitter etc. Touch it and you're connected!


 
Touch or keyboard...choose any of it whenever you wish!

 
Announcement!!!!!



Celcom will be launching the Blackberry Torch 9800 this 29 October 2010. 




This is a nice plan to grab....Only RM50/month! Meaning 

that everybody can have it now....

Celcom Exec Postpaid plan – Celcom Exec 50

Get connected with Celcom from as low as RM50 a month!
The plan with automatic discount up to 30% every month!
The more you use; the more you save. It's as simple as that. If you find that prospect appealing, then the Celcom Exec 50 plan is definitely the plan for you.

More reasons why you should choose Celcom Exec 50:

-          15sen call rate to any number. Nothing complicated; just a simple rate to all numbers
-          Automatic discounts every month.
-          Talk more, save more. The more you use, the more discounts of up to 30% every month
-          Low monthly commitment of only RM50.
-          FREE Celcom Broadband Basic Plan for 1 month with speeds of up to 384 Kbps
-          Be part of the BEST with the fastest, widest, clearest mobile network in the country

So  guys, what 're you waiting for....love it, lets grab it!





Sunday, October 17, 2010

Cerpen : Bulan Salau-Salau

Kedengaran dari jauh lolongan anjing bersahutan dihujung kampung. Dingin malam menyengat hingga ke tulang hitam. Sariah melihat jam ditangannya. "dah pukul 12.30" bisik hatinya.

Minggu ni adalah minggu pertama Sariah bekerja syif malam setelah sebulan dia bekerja di Kilang sarung tangan getah yang terletak di pekan. Sepatutnya dia balik pukul 11 malam tapi kerana kekurangan orang, malam ini semua orang yang bekerja terpaksa melakukan kerja lebih masa.

Suasana memang sunyi, keadaan jalan kampung hanya diterangi oleh lampu jalan yang samar-samar. Dari jauh dia terpandang pokok ketapang yang tinggi menjulang ke langit betul-betul berdekatan dengan sebatang lampu jalan. Banyak cerita dah didengarnya dari orang kampung, tentang pokok ketapang tersebut. Semuanya cerita yang tidak menyenangkan hatinya sekarang. "Ahh...pedulikan lah cerita-cerita tu...mengarut jer semuanya,"getus hatinya.

Rumahnya tidaklah berapa jauh daripada situ, cuma dalam 500 meter sahaja daripada pokok itu. Namun, antara pokok tersebut dan rumahnya tiada rumah penduduk kampung di situ. hanya tanah kosong yang ditumbuhi  pokok-pokok hutan dan semak samun sahaja. Ada cerita mengatakan bahawa pernah ada orang kampung yang melihat pocong di pokok tersebut. Pocong tersebut akan bergolek ke arah kenderaan yang lalu di situ lalu hilang begitu sahaja.

Bunyi motor Yamaha 110 SS Sariah memecah kesunyian malam diselangi dengan lolongan anjing yang semakin kuat dan mendayu-dayu. Kelihatan bulan mengambang dilitupi sedikit awan hitam melatari langit dimalam itu yang mendatangkan lagi rasa gerun kepada sesiapa yang melihatnya.
 
Tiba-tiba enjin motor Sariah mati begitu sahaja..."takkan lah habis minyak pulak kot,"hati Sariah berkata-kata. "ishk...motor ni, tengah-tengah malam ni buat hal lah pulak,"marah sedikit Sariah terhadap motornya.

"Ahhh...tolak ajelah, dah dekat pun rumah aku,"bisik hatinya lagi. Didepannya pokok ketapang yang dilatari cahaya bulan salau-salau, terdapat akar-akar berjuntai dipohon itu. Kalau dilihat dari dekat memang menakutkan. Sariah memang bukan jenis perempuan yang penakut, di dalam keluarganya, dialah yang paling berani. Kalau disuruh ke kedai waktu malam, memang tiada masalah kepadanya. Pernah dulu ketika kucing kesayangannya hilang, dicarinya sampai ke dalam hutan dibelakang rumahnya walaupun ketika itu waktu  sudah menjangkau ke pukul 9 malam! Di dalam kampung Seri Cahaya ini, siapa yang tidak kenal Sariah, tiada lelaki yang berani untuk mengusiknya. Dengan susuk badannya yang agak besar, pantang ada yang mengusiknya, pasti kena hamburan kata-kata yang pedas dari mulutnya.

Friday, October 15, 2010

CERPEN : NUR KASIH

NUR KASIH

      Teringat aku ketika itu aku masih didalam darjah 3. Masa itu aku bersekolah yang diberi nama Sek Keb Ulu Tiram atau yang kebiasaanya disebut SKUT oleh orang-orang kat situ. Hari itu aku rasa sungguh malas nak ke sekolah sebab tengah hari itu hujan turun agak lebat. Macam biasa ibu sedang sibuk memasak di warung yang juga merupakan tempat tinggal kami sekeluarga. Ayah tidak kelihatan ketika itu, mungkin dia ada kat tempat basuh pinggan yang terletak dipintu belakang warung.

Ketika itu pelanggan tiada kerana mungkin belum waktu makan tengahari lagi. Baru pukul 11, detik hatiku sambil melihat jam mickey mouse yang baru dibeli oleh ayahku. Sudah lebih 5 tahun kami tinggal di situ. Banyak peristiwa pahit manis yang telah aku alami ketika di situ. Seingat aku, abangku dan aku sendiri tidak dilahirkan di situ. Abangku lahir di Kota Tinggi di mana ketika itu, ibu dan ayahku tinggal di sebuah estet di sana. Aku pulak lahir di Sri Gading Batu Pahat. Kalau orang tengok surat beranak kitaorang pasti orang akan tertanya-tanya. Ada yang kata ayahku seorang tentera atau polis kerana biasanya orang yang macam tu yang selalu berpindah randah macam nomad. Sebenarnya, ayah dan ibuku bekerja di sebuah ladang yang mana kerjanya mengikut kontrak. Habis kerja kat situ, pindah ke tempat lain. Begitulah kehidupan kami. Ibuku kata kami ada seorang lagi adik perempuan tetapi tuhan lebih sayangkan dia. Dia meninggal ketika berumur 8 bulan. Kena sakit polio. Kesian kan. Yelah ketika itu kehidupan kami sekeluarga miskin dan kurang pengetahuan tentang sakit itu. Adik ketika itu tidak di bawa ke hospital atau klinik dan oleh kerana keadaannya sudah serius, arwah adik tidak dapat diselamatkan lagi. Abangku juga pernah diserang polio tetapi nyawanya masih panjang. Alhamdullillah dia sembuh dan dapat menjalani kehidupan dengan normal sehingga kini.

Tersentak aku apabila tiba-tiba ada tangan menyentuh bahuku. "Min, tak nak  bersiap ke sekolah?" tanya ibu kepada ku. Rupanya ibu yang mungkin lama memerhatikan aku yang sedang mengelamun. "Rasa malas pulak lah bu..lagipun hujan lebat lagi ni. Siapa yang nak hantar min ke sekolah". "Ayah kau le, siapa lagi. Dah..jangan nak mengada-ngada. Cepat mandi dan bersiap. Nanti terlambat pulak"."Yelah...Yelah". dengan malasnya aku pergi ke bilik air yang terletak di belakang rumah aku. 

Pada suatu pagi ketika aku sedang  membuat kerja rumah di dalam bilik, ayahku pulang dengan senyuman yang paling lebar. Aku lihat ditanganya ada satu kotak yang tertera di hadapannya gambar televisyen cap ayam. Kalau tak salah aku jenama telefunken. Hatiku berdebar-debar apabila sahaja ayahku meletakkan kotak itu di atas meja kopi.

Ye...ye...ye...ye..ayah beli tv. Ketika itu abangku baru saja balik dan apabila dia nampak sahaja kotak televisyen itu, dia pun turut melonjak-lonjak kegembiraan bersama-sama aku.Adik aku yang bongsu, Amran sedang tidur turut terjaga apabila terdengar bunyi bising yang kami lakukan. Ayah dengan tenang membuka kotak televisyen tersebut dan meletakkan televisyen itu di atas almari yang juga merupakan almari baju kami. Aku bertanya kepada ayah, macamana nak tengok sebab takde antenanya, ayah ku menjawab antenanya ada didalam kotak. Siap dipasang kami 3 beradik tidak berganjak dihadapan tv. TV yang dibeli ayahku adalah tv hitam putih dan kami sekeluarga sangat seronok kerana dapat menonton rancangan kegemaran setelah sekian lama hanya mendengar cerita dari rakan-rakan disekolah.   Petang itu kami 3 beradik tidak keluar rumah untuk bermain basikal seperti biasa kerana leka dengan rancangan kartun ditv. Terima kasih ayah kerana faham dengan kehendak anak-anakmu.

Aku teringat pada satu masa, ketika itu cuma tinggal 5 hari lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Masa itu, kami 3 beradik sedang gembira bermain basikal di tepi warung kami. Aku masih ingat tempat kami bermain itu adalah jalan tanah merah yang menuruni bukit dan terdapat satu lopak air di laluan itu. Terdapat sekeping pintu kereta diletakkan ditengah-tengah lopak air tersebut kerana terdapat terdapat lumpur di situ. Mungkin tujuannya untuk mengelakkan tayar kereta dari terbenam agaknya. Entah macam mana ketika aku sedang menuruni jalan itu, kaki kanan ku tersangkut di pintu kereta itu dan aku terjatuh. Nasib baik tiada batu ditempat aku jatuh, Kalau tidak aku tidak tahu apa akan terjadi. Entah mengapa aku merasa pedih di bahagian atas tapak kakiku dan apabila aku lihat, rupa-rupanya kakiku telah luka dan jelas luka itu sangat dalam hingga menampakkan daging. Aku lihat darah mula keluar dengan banyaknya dan sakitnya sudah tertahan lagi. Aku rasa seperti mahu pitam dan ketika itu aku dapat rasakan ayahku mengangkat aku dan membawa aku ke klinik di Ulu Tiram. Aku masih ingat aku dihantar ke Klinik London yang memang terkenal di situ. Setelah luka itu dirawat aku telah dibawa pulang ke rumah dan ayahku beritahu bahawa luka aku dijahit sebanyak 8 jahitan. Malam itu aku tak dapat tidur sebab luka itu terasa berdenyut-denyut dan esoknya aku telah diserang demam panas. Di masa itu, ibuku telah menjaga aku dengan penuh kasih sayang. Nampaknya tahun ni aku terpaksa beraya di rumah dengan ditemani luka yang baru aku perolehi.

Curahan hujan yang lebat telah membangkitkan aku dari lamunanku. Sambil tersenyum sendirian di kerusi  pejabatku, aku mengusap-usap kaki ku. Jelas kelihatan parut seperti seekor lipan di atas  kakiku. Parut itulah yang menjadi pengajaran kepada ku supaya lebih berhati-hati ketika membuat sesuatu. Pernah satu ketika adikku bertanya tentang parut itu. Aku hanya mengatakan bahawa ada seekor lipan sudah masuk kedalam kakiku. Punyalah takut adikku ketika itu dan dia benar-benar percaya tentang apa yang ku ceritakan.

 Tiba-tiba aku terdengar bunyi ketukan di pintu. Daripada ruang cermin telus pandang dapat kulihat rakan ku sedang melambaikan tanganya kepada ku. Aku pun menyuruh dia masuk dengan melambaikan tanganku.

Assalammualaikum...Hani rakan baikku memberi salam sambil menghulurkan tangannya. Waalaikumsalam, jawabku sambil menyambut tanganya. Duduklah, kataku. Hani adalah rakan baikku yang juga seorang Peguam sama sepertiku. Pejabatnya terletak tidak jauh daripada pejabatku dan kami sering berjumpa sambil berbincang tentang kes dan juga apa sahaja masalah yang berlaku. Putih orangnya, agak chubby tapi comel juga. Sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan. Suaminya juga adalah seorang Peguam, sama seperti suamiku. Masing-masing mempunyai kecenderungan yang agak serupa iaitu berniaga. Walaupun Hani lebih muda daripadaku lebih kurang 5 tahun tapi kami dapat berkawan dan bersahabat kerana masing-masing mengetahui tentang hati budi masing-masing. Aku mengenalinya ketika dia mula-mula membuat ‘chambering’ di Batu Pahat. Dia orang Batu Pahat dan aku juga lahir di Batu Pahat tetapi sekarang menetap di Kluang.

Apa yang kakak menungkan tadi? Tanya Hani. TIba-tiba saya tengok akak tersenyum sendiri. Katanya lagi. Takdelah...akak teringat masa kecik-kecik dulu..dan kaki akak luka akibat main basikal. Ni hah.. tengok parut luka tu. Ada rupa macam lipan kan, ujarku. Aah lah kak.. betul macam lipan, balas Hani. Nampaknya  parut ni akan kekal seumur hidup kakak, kataku. Tapi bila akak tengok luka dan teringat masa silam, terasa sayu sebab masa ni jugalah akak akan teringatkan ayah dan ibu kakak. Kalau mereka ada lagi. Tak dapat rasanya nak balas semua budi dan jasa mereka, kataku sambil menahan kesayuan.

Sudahlah kak, mereka rasanya hidup aman di sana apabila tengok akak dan adik-beradik yang lain berjaya dalam hidup dan hidup bahagia dengan keluarga masing-masing, kata Hani sambil memegang tanganku. Marilah kak, kita keluar pergi minum...perut saya rasa laparle hujan-hujan ni. Saya belanja hari ni, pujuk Hani. Ok lah jom kita pergi. Nak pergi mana? Tanyaku. Kita  pergi Kluang Rail ok gak. Kata Hani. Naik kereta saya le, pelawa Hani. Jom kataku.

Sudah lebih 8 tahun aku menjadi pengamal undang-undang atau  dengan kata lainnya Peguambela dan Peguamcara. Sekarang aku mempunyai 4 orang cahaya mata, 3 perempuan dan seorang lelaki. Yang sulung sudah di Tahun 1 dan yang kecil berusia setahun. Suamiku juga seorang peguam dan sekarang ini sedang sibuk menjalankan projek perniagaan dengan suami Hani. Hidupku rasa sangat bahagia sebab suamiku seorang yang penyayang, penyabar, memahami dan sentiasa bersama keluarga. Alhamdullillah...ku harap semuanya akan berpanjangan sehingga ke syurga.

Aku masih ingat juga ketika aku bersekolah di Kluang setelah kami berpindah dari Ulu Tiram, ayahku masih menghantar aku ke sekolah dengan motor buruknya dan pada suatu masa aku dihadiahkan dengan sebuah basikal kerana mendapat keputusan cemerlang dalam Penilaian Darjah Lima. Dengan basikal itulah aku ke sekolah setiap hari samada pagi atau petang. Tidak pernah terlintas di hatiku bahawa suatu masa nanti aku akan memandu kenderaan mewah seperti sekarang.

Ayahku seorang yang pendiam manakala ibu agak garang tetapi aku fikir dengan sifat garangnya itulah aku berjaya hari ini. Segarang mana ibu, sifat penyayangnya itu sukar untuk aku lupakan. Masakannya , pelukan manjanya, senyumannya memang tiada gantinya. Ya Allah...tempatkan ayah dan ibu dikalangan orang-orang yang  beriman dan engkau kasihi. Amin...
Perjalanan hidupku diteruskan dengan kehadiran anak-anakku dan suami tercinta.Kini aku tidak mahu anak-anakku merasa susah seperti aku dahulu tetapi dalam masa yang sama aku tidak mahu mereka hanyut dalam kesenangan dan kemewahan yang ada. Aku tetap mengajar mereka bagaimana untuk berdikari dan merasakan sedikit kesusahan kerana aku tidak mahu mereka terkapai-kapai sekiranya aku dan suamiku tiada lagi di dunia ini. Aku berdoa kepada Tuhan agar mereka juga tidak akan pernah jemu untuk mensedekahkan Al Fatihah kepada kami setelah kami pergi nanti. 

 Nukilan : Talam keladi
Hak Cipta terpelihara - sebarang plagiat adalah dilarang sama sekali tanpa kebenaran pencipta

Thursday, October 14, 2010

CERPEN : LEPAT PISANG LEPAT UBI

(...sambungan...)


“Anaknya kerja apa, kalau tak salah saya Adnan kan namanya?tanya Pak Din.

“Hah betullah tu. Sekarang dia dah jadi manager besar kat KL tu, meniaga import export katanya,”Haji Jalil menjelaskan kepada Pak Din.

 “Wah beruntung betul Tuan Haji ye. Tapi ada Diana beritahu apa-apa kat Haji tak  tentang persetujuan dia untuk dipinang ni?celah Pak Leman.

“Sebenarnya takdelah aku bertanya kepada Diana tentang perkara ni. Tapi dia nampaknya muram semacam saja sejak 2-3 hari lepas,”kata Haji Jalil.

 “Tuan Haji kenalah Tanya tuanpunya diri juga kan, kot-kot dia tak setuju ke, manalah tau,”Pak Leman menyambung.

“Tapi aku berkenan benar dengan anak Ibrahim tu, aku rasa sesuai benarlah dengan anak aku,”Haji Jalil cuba mempertahankan rombongan peminangan itu.

“Haji...saya bukannya apa. Saya datang ni mewakili anak saya, si Azman tu. Sebenar-benar ceritanya, Azman dan Diana dah berkawan lama...,”Pak Busra mencelah dan cuba menerangkan keadaan sebenarnya.

“Mereka tu...mereka tu,”kata Pak Busra terhenti-henti seperti sukar untuk mengungkapkan perkataan selanjutnya.

“Mereka tu apanya Busra?”Tanya Haji Jalil.

“Begini Haji. Biar saya yang bagitau hal sebenarnya. Mereka tu dah berkawan lama, mereka dah saling suka menyukai antara satu sama lain. Kalau boleh mereka ingin kekal hingga ke akhir hayat bersama. Harap Haji faham maksud saya,”celah Pak Leman pula.

“Leman, Din, Busra. Kamu semua jangan nak buat hal kat sini. Majlis peminangan tu akan sampai dalam beberapa jam lagi. Aku dah buat keputusan,”kata  Haji Jalil sambil menjegilkan matanya ke arah tiga sekawan itu.

Pak Busra, Pak Leman dan Pak Din hanya terdiam dan berpandangan sesame sendiri kerana tidak percaya kata-kata itu akan terkeluar dari mulut Haji Jalil.

“Haji, saya harap haji fikirlah masak-masak perkara ni. Saya rasa ia belum terlewat,”ujar Pak Leman dalam cubaan terakhirnya untuk mengubah keputusan Haji Jalil.

“Kalau macam tu, kami nak beransur dululah Haji,”celah Pak Din pula.

“Hah ye lah, harap kamu semua faham situasi aku,”kata Haji Jalil.

Mereka bersalam dengan Haji Jalil sambil berjalan ke muka pintu dan memberi salam.

Tiba-tiba, seorang pemuda, anak saudara kepada Haji Jalil berlari masuk ke dalam rumah dan terus mendapatkan Haji Jalil yang berdiri di muka pintu.

Pemuda itu dilihat  membisikan sesuatu ditelinga Haji Jalil dan tiba-tiba air muka Haji Jalil berubah seperti terkejut.

“Apa betul ke ni, kau jangan nak buat cerita pula Karim,”Haji Jalil seperti tidak percaya dan cuba mencari kepastian.

“Betul pakcik. Tadi kawan saya Sulaiman, anak saudara Pak Osman telefon. Itu yang saya datang sini,”sambung Karim.

Kelihatan Haji Jalil menarik nafas panjang.

 Babak 7

Lebih kurang 3 tahun kemudian.

“Yang, marilah minum. Ada kuih lepat pisang dan lepat ubi panas-panas ni. Sedap kalau diminum dengan kopi o ‘railway’ ni,”panggil Diana.

Kedengaran suara orang menyahut dari depan.
“Yalah, dah nak siap ni,”sahut suara itu.

Berlari seorang anak kecil dari bahagian depan rumah ke arah Diana.

“Mama, mama, alul nak kuih juga,”budak kecil itu menjerit pelat ke arah Diana sambil  menghentak-hentakkan kakinya ke lantai.

Alul adalah panggilan manja budak kecil yang bernama Kamarulzaman itu. Dia adalah anak sulung Diana dan berumur lebih kurang 2 tahun.

“Alul, nanti Mama ambilkan ok. Nanti Mama letak dalam piring  ye,”pujuk Diana.

“Alul duduk dulu,”kata Diana lagi.

“Mana babah kamu ni?”tanya Diana perlahan kepada anak kecil itu.

“Yang, cepatlah sikit. Alul ni dah tak sabar nak makan kuih,”panggil Diana lagi.

“Yalah, yalah, saya datang ni,”sahut suami Diana.

Kedengaran tapak kaki berjalan menuju ke bahagian dapur.

“Hah, anak babah dah lapar sangat ye,”kata lelaki itu. Lelaki itu tidak lain dan tidak bukan adalah Azman anak  Pak Busra yang kini menjadi suami yang sah kepada Diana.

Sebenarnya apa yang berlaku adalah 2 hari selepas rombongan peminangan Pak Osman dibatalkan, Pak Busra telah menghantar rombongan peminangan bagi pihak Azman dan peminangan itu telah diterima oleh Haji Jalil dan kini Diana dan Azman sudah sah menjadi suami isteri. Kamarul adalah cahaya mata pertama mereka berdua.

Pembatalan rombongan peminangan masih menjadi  tandatanya. Mengikut kepada sumber-sumber yang boleh dipercayai, anak Pak Osman telah ditahan polis kerana terlibat dengan gejala pengedaran dadah ketika tarikh rombongan peminangan itu hendak dihantar.

Begitulah adanya. Hidup mestilah sentiasa percaya bahawa segala yang baik akan dibalas dengan baik. Jodoh pertemuan adalah ditangan Allah s.w. Apa yang dirancang kadang-kadang tidak diizinkanNya. Perbuatan buruk pasti mendapat balasan setimpal.

Lepat Pisang Lepat Ubi
Mari diletak di atas piring
Kasih sayang tak boleh dibeli
Cinta dan budi jalan seiring.......

Tammat......jumpa lagi dilain cerita.

 Hasil Nukilan Talam Keladi
(hak cipta terpelihara..sebarang plagiat ke atas hasil ini adalah di larang sama sekali tanpa kebenaran daripada penciptanya)           

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE