Nuffnangs

Thursday, October 14, 2010

CERPEN : LEPAT PISANG LEPAT UBI

(...sambungan...)


“Anaknya kerja apa, kalau tak salah saya Adnan kan namanya?tanya Pak Din.

“Hah betullah tu. Sekarang dia dah jadi manager besar kat KL tu, meniaga import export katanya,”Haji Jalil menjelaskan kepada Pak Din.

 “Wah beruntung betul Tuan Haji ye. Tapi ada Diana beritahu apa-apa kat Haji tak  tentang persetujuan dia untuk dipinang ni?celah Pak Leman.

“Sebenarnya takdelah aku bertanya kepada Diana tentang perkara ni. Tapi dia nampaknya muram semacam saja sejak 2-3 hari lepas,”kata Haji Jalil.

 “Tuan Haji kenalah Tanya tuanpunya diri juga kan, kot-kot dia tak setuju ke, manalah tau,”Pak Leman menyambung.

“Tapi aku berkenan benar dengan anak Ibrahim tu, aku rasa sesuai benarlah dengan anak aku,”Haji Jalil cuba mempertahankan rombongan peminangan itu.

“Haji...saya bukannya apa. Saya datang ni mewakili anak saya, si Azman tu. Sebenar-benar ceritanya, Azman dan Diana dah berkawan lama...,”Pak Busra mencelah dan cuba menerangkan keadaan sebenarnya.

“Mereka tu...mereka tu,”kata Pak Busra terhenti-henti seperti sukar untuk mengungkapkan perkataan selanjutnya.

“Mereka tu apanya Busra?”Tanya Haji Jalil.

“Begini Haji. Biar saya yang bagitau hal sebenarnya. Mereka tu dah berkawan lama, mereka dah saling suka menyukai antara satu sama lain. Kalau boleh mereka ingin kekal hingga ke akhir hayat bersama. Harap Haji faham maksud saya,”celah Pak Leman pula.

“Leman, Din, Busra. Kamu semua jangan nak buat hal kat sini. Majlis peminangan tu akan sampai dalam beberapa jam lagi. Aku dah buat keputusan,”kata  Haji Jalil sambil menjegilkan matanya ke arah tiga sekawan itu.

Pak Busra, Pak Leman dan Pak Din hanya terdiam dan berpandangan sesame sendiri kerana tidak percaya kata-kata itu akan terkeluar dari mulut Haji Jalil.

“Haji, saya harap haji fikirlah masak-masak perkara ni. Saya rasa ia belum terlewat,”ujar Pak Leman dalam cubaan terakhirnya untuk mengubah keputusan Haji Jalil.

“Kalau macam tu, kami nak beransur dululah Haji,”celah Pak Din pula.

“Hah ye lah, harap kamu semua faham situasi aku,”kata Haji Jalil.

Mereka bersalam dengan Haji Jalil sambil berjalan ke muka pintu dan memberi salam.

Tiba-tiba, seorang pemuda, anak saudara kepada Haji Jalil berlari masuk ke dalam rumah dan terus mendapatkan Haji Jalil yang berdiri di muka pintu.

Pemuda itu dilihat  membisikan sesuatu ditelinga Haji Jalil dan tiba-tiba air muka Haji Jalil berubah seperti terkejut.

“Apa betul ke ni, kau jangan nak buat cerita pula Karim,”Haji Jalil seperti tidak percaya dan cuba mencari kepastian.

“Betul pakcik. Tadi kawan saya Sulaiman, anak saudara Pak Osman telefon. Itu yang saya datang sini,”sambung Karim.

Kelihatan Haji Jalil menarik nafas panjang.

 Babak 7

Lebih kurang 3 tahun kemudian.

“Yang, marilah minum. Ada kuih lepat pisang dan lepat ubi panas-panas ni. Sedap kalau diminum dengan kopi o ‘railway’ ni,”panggil Diana.

Kedengaran suara orang menyahut dari depan.
“Yalah, dah nak siap ni,”sahut suara itu.

Berlari seorang anak kecil dari bahagian depan rumah ke arah Diana.

“Mama, mama, alul nak kuih juga,”budak kecil itu menjerit pelat ke arah Diana sambil  menghentak-hentakkan kakinya ke lantai.

Alul adalah panggilan manja budak kecil yang bernama Kamarulzaman itu. Dia adalah anak sulung Diana dan berumur lebih kurang 2 tahun.

“Alul, nanti Mama ambilkan ok. Nanti Mama letak dalam piring  ye,”pujuk Diana.

“Alul duduk dulu,”kata Diana lagi.

“Mana babah kamu ni?”tanya Diana perlahan kepada anak kecil itu.

“Yang, cepatlah sikit. Alul ni dah tak sabar nak makan kuih,”panggil Diana lagi.

“Yalah, yalah, saya datang ni,”sahut suami Diana.

Kedengaran tapak kaki berjalan menuju ke bahagian dapur.

“Hah, anak babah dah lapar sangat ye,”kata lelaki itu. Lelaki itu tidak lain dan tidak bukan adalah Azman anak  Pak Busra yang kini menjadi suami yang sah kepada Diana.

Sebenarnya apa yang berlaku adalah 2 hari selepas rombongan peminangan Pak Osman dibatalkan, Pak Busra telah menghantar rombongan peminangan bagi pihak Azman dan peminangan itu telah diterima oleh Haji Jalil dan kini Diana dan Azman sudah sah menjadi suami isteri. Kamarul adalah cahaya mata pertama mereka berdua.

Pembatalan rombongan peminangan masih menjadi  tandatanya. Mengikut kepada sumber-sumber yang boleh dipercayai, anak Pak Osman telah ditahan polis kerana terlibat dengan gejala pengedaran dadah ketika tarikh rombongan peminangan itu hendak dihantar.

Begitulah adanya. Hidup mestilah sentiasa percaya bahawa segala yang baik akan dibalas dengan baik. Jodoh pertemuan adalah ditangan Allah s.w. Apa yang dirancang kadang-kadang tidak diizinkanNya. Perbuatan buruk pasti mendapat balasan setimpal.

Lepat Pisang Lepat Ubi
Mari diletak di atas piring
Kasih sayang tak boleh dibeli
Cinta dan budi jalan seiring.......

Tammat......jumpa lagi dilain cerita.

 Hasil Nukilan Talam Keladi
(hak cipta terpelihara..sebarang plagiat ke atas hasil ini adalah di larang sama sekali tanpa kebenaran daripada penciptanya)           

No comments:

Post a Comment

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE