Nuffnangs

Monday, December 31, 2012

2013

Assalamualaikum,





Mood? Malash sgt2 sbb kebanyakkan org sdg excited anak2 nak masuk sekolah sedang aku plak bekerja di outstation dan x dpt nak bersama dengan anak-anak. Tq kepada isteriku yg menguruskan semuanya dgn ketiadaan aku. Kadang2 aku rasa bersalah gak tak dapat nak membantu tapi apakan daya jauh diperantauan dan cuti plak x boleh amik sesuka hati sbb baru jer bertukar kerja.

Alhamdulillah duit yuran sekolah dan segala keperluan sekolah telah aku tunaikan. Itu yg membuatkan aku sebak sbb anak2 pasti memerlukan ayahnya ketika hari pertama persekolahan. Nasib baik x de anak2 yg masuk tahun 1 atau baru jer nak masuk tadika. Alhamdulillah.

Anak yang sulung tahun ni akam melalui exam besar pertama beliau iaitu UPSR dan ayah doakan kakak mendapat kejayaan cemerlang. Usaha lebih sikit pasti berjaya dan jadilah seorang anak yang solehah dan sentiasa patuh dengan suruhan agama.

Tahun 2013 walaupun aku xde azam spesifik sbb dah buat masa awal Muharram dulu tapi aku bertekad untuk melunaskan hutang yang agak banyak ketika ini. Kereta, rumah dan pelbagai lagi. Semoga Allah sw memurahkan lagi rezeki aku dan keluarga aku dan memberi aku keupayaan untuk berbuat demikian. Aameen.

Kat sini aku nak sarankan kepada setiap pembaca muslim untuk istiqomah dan mengamalkan solat sunat Dhuha yg begitu banyak kelebihannya dalam mempermudahkan segala urusan setiap hari dan membuka pintu rezeki samda dilangit atau dibumi.

Sekarang ni sahabat2 aku semakin bertambah samada di twitter atau FB dan aku rasakan yg sekarang ni ramai muslimah dah ada keyakinan kepada Islam dan x segan2 lagi untuk berhijab, berniqab dan paling penting menutup aurat secara sempurna. Aku sering berkata di dalam hati apabila ternampak ada muslimah yang memakai tudung setakat menutup rambut sahaja tetapi pada zahirnya tidak menutup aurat secara sempurna. Alhamdulillah mereka tetap memakai tudung. Mungkin mereka perlu masa untuk betul2 faham akan maksud menutup aurat. Aku hanya mampu berdoa kerana tidak mampu memberikan tarbiah secara direct kpd mereka.



Kepada yang masih tidak bertudung, aku doakan mereka terbuka hati untuk berbuat demikian walaupun dalam keadaan terpaksa. Takkan nak tunggu sampai seru seperti yang biasa kita dengar sebab kematian jelas tidak akan menunggu sekiranya masanya telah sampai kan.

Paling penting dalam hidup ni adalah kita janganlah selalu bersangka buruk kepada orang lain kerana seburuk mana orang itu, sejahat mana orang itu, kita tak tahu semasa kita menghembuskan nafas yang terakhir nanti samada kita ni masih beriman atau tidak. Hanya Allah sw yang Maha Mengetahui segalanya. Berdoalah saja agar mereka yang masih belum menurut kepada tuntutan Islam diberikan hidayah untuk berubah.

Kepada yang sudah berubah, istiqomah lah dan sentiasa dekatkan diri dengan orang2 yang beriman dan beramal soleh kerana dengan cara itu kita sentiasa dalam suasana yang memberikan kita motivasi untuk kekal dalam suasana Islam yang sebenarnya. teruskan menimba ilmu dan tingkatkan pengetahuan agama untuk tidak mudah terpedaya dengan helah dan tipu daya syaitan yang sentiasa ingin menyesatkan kita.

Sentiasa beringat bahawa kematian akan menjemput kita pada bila2 masa seperti kata pepatah buatlah ibadah sepertinya kita akan mati esok hari dan carilah rezeki sepertinya kita akan hidup 1000 tahun lagi.

2012 telah melabuhkan tirainya dan 2013 telah memulakan langkahnya. Jadi mulakan langkahmu dengan keyakinan yang mendalam bahawa Islam adalah agamamu yang membawa kamu ke jalan kebenaran, jalan yang membawa kamu ke syurga. Kepada para daie, teruskan kerja2 dakwahmu dan semoga Allah sw memberikan kamu semua kesabaran dan keteguhan iman untuk terus menjalankan kerja2 mulia ini. Kepada pemerintah yang mempunyai kuasa terhadap negara ini, yakinlah kepada Islam kerana rezeki dan segalanya adalah kurniaan Allah sw dan bukannya hadir begitu sahaja. Sekiranya Allah berkehendakkan, bila2 masa sahaja dia akan mengambilnya tanpa mengira masa dan tempatnya.

Semoga Malaysia dipimpin oleh pemimpin yang menuruti syarak dengan sepenuhnya dan meletakkan Islam di puncak.

Asallamualaikum wbt.

2 comments:

  1. Syukran, Nice article for opening 2013, May Allah swt bless you and your family akhi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum...maaf ukhti lmbt reply. Tq. May Allah bless you and your family also

      Delete

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE