Nuffnangs

Wednesday, August 1, 2012

Bandar ke kampung best untuk beraya?

Salam,

Saja je aku ajukan persoalan ni sbb la ni kebanyakan orang dah x beraya kat kampung. La ni kampung pun dah jadi bandar. So macamana?

Macam aku, keluarga mertua tinggal di Putrajaya. Tahun ni lak kena giliran beraya kat sana. Nak tak nak kena beraya di sana lah. Keluarga aku sendiri pun bukanlah tinggal di kg pun. La ni dah tinggal kat taman.

First time aku beraya  di Putrajaya beberapa tahun lepas, keadaannya memang amat berbezalah. Malam raya senyap jer. Tak de bunyi langsung kecuali takbir raya lah sbb rumah dekat dengan surau dan Masjid. Kebanyakan penduduk Putrajaya dah balik kampung. Tempat parking pun kosong jer.  Tak macam kat kg, meriah dengan bunyi mercun lah, meriam buluh lah, budak2 berlari sana-sini, diselangi dengan bunyi takbir serta keriuhan orang ramai memasak juadah utk hari raya. Pergh...memang syahdu lah kalo terkenangkan zaman dulu-dulu. Tapi  suasana malam raya di Putrajaya sekrang agak berbeza sebab 2 tahun lepas aku balik sana, ramai yang rupanya x balik kg. Beraya di sana. Malam raya agak meriah juga sbb ada majlis buat dodol lah, makan2 lah dan sebagainya. Anyway, orang bandar pun sekarang ni meriah juga sbb kadang2 parents pun dah tinggal dengan mereka dan kebanyakan ahli keluarga  tinggal di kawasan yang sama.

Macam  akulah juga. Adik beradik ipar semuanya akan balik, ruih lah juga dengan jerit pekik anak-anak dan sepupu2 mereka. tapi x delah sibuk nak bakar lemang atau masak ketupat kat luar macam kat kg. La ni beli je lemang kat Langat tu. Mmg power dan berbeza dengan lemang kat Kluang ni. Memang x miss lah beli lemang kat situ setiap kali beraya kata sana.

Apa-apapun, mana2 tempat pun kita beraya sama je. yang penting adalah kita dapat berkumpul ramai2 dengan keluarga dan beramah mesra dengan mereka yang adakalanya memang lama dah kita x jumpa. Inilah peluang untuk kembali menjalin mahabbah sesama kita. Kalo yang masih ada ibu bapa samada keluarga sendiri atau mertua, baliklah. Berayalah bersama-sama. Kepulangan anda sentiasa dirindui.

wassalam

No comments:

Post a Comment

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG
REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE