Nuffnangs

Wednesday, October 13, 2010

CERPEN : LEPAT PISANG LEPAT UBI

(...sambungan...)


“Hah Som, tadi kamu ke mana?”Tanya Pak Busra sambil mengambil lepat pisang dihadapannya.   

“Ada kat belakang rumah, tengok-tengokkan pokok cili kita tu.”jawab Mak  Som.

“Macamana, ada masalah lagi tak, 2 hari lepas saya baru sembur racun serangga. Harap-harap tak diserang ulat seperti yang lepas,”Pak Busra cuba mencari jawapan.

“Nampaknya pokok-pokok semuanya baik Paknya. Cuma hasilnya mungkin agak kurang sikit kali ni. Buahnya tak berapa banyak macam yang lepas,”balas Mak Som.

“Eh ye ke, macamana boleh jadi macam tu, padahal benih yang saya ambil haritu adalah benih cili Kulai, mana boleh hasilnya berkurangan,”gerutu Pak Busra.

“Entahlah Paknya, mungkin disebabkan cuaca pada bulan lepas dan bulan ni agak tidak menentu sikit agaknya. Kan dalam satu dua minggu hujan saja,”terang Mak Som meredakan kebingungan Pak Busra.

“Betul juga cakap kau tu Som,”kata Pak Busra sambil menggaru-garu kepalanya yang agak botak itu.

Babak 5

“Eh Mid, kata nak pergi hantar kuih lepat ubi tu ke rumah tok ketua. Boleh aku tumpang ke sana?”tanya Harun kawan baik Hamid.

“Memang pun, kalau nak ikut jomlah. Aku nak pergi sekarang ni,” balas Hamid sambil berjalan ke arah basikalnya yang diletakkan di bawah rumah.

“Banyak kuih ni, boleh aku ambil satu tak,?gurau Harun.

“Kalau kau nak kena pelangkung dengan mak aku, kau cubalah ambil,”kata Hamid sambil tersengih.

“Ish, kau ni. Takkanlah aku berani nak ambil kuih ni. Lainlah kalau kau yang offer,”balas Harun.

“Mid, Diana setuju ke terima pinangan tu? Tanya Harun.

“Entahlah Run, aku fikir mesti dia tolak punya,”ujar Hamid.

“Kenapa pulak? Kan budak yang masuk meminang tu anak orang kaya,”kata Harun.

No comments:

Post a Comment

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE