Nuffnangs

Tuesday, October 12, 2010

CERPEN : LEPAT PISANG LEPAT UBI

(...sambungan...)


“Busra, kau kena buat sesuatu. Kalau tidak mau gila dibuatnya si Azman tu. Kamu juga yang susah nanti,”Pak Leman seperti memberi cadangan kepada Pak Busra.

“Busra, kau jangan risau. Kami semua ada dibelakang kau. Sentiasa akan support kamu.”ujar  Pak Din pula.

Babak 3

 3 hari sebelum hari kehadiran rombongan peminangan. Disebuah taman bunga berdekatan dengan Pekan. Terlihat sepasang kekasih sedang berbual dengan penuh serius.

“Diana, bagaimana dengan perhubungan kita ni. Apakah kesudahannya sekiranya ibu dan ayah Diana terima pinangan si Mizi tu? Tanya Azman menginginkan jawapan segera dari Diana.

“Entahlah Man, Diana pun tak tau apa nak buat lagi, nampaknya ibu dan ayah Diana seperti tak sabar nak menerima kehadiran mereka dalam dua tiga hari ni,”jawab Diana.

“Tak boleh ke Diana cakap yang Diana belum bersedia lagi, atau cakap Diana nak sambung belajar ke, tentu mereka akan dengar,”balas Azman.

“Diana dah cakap pada mereka, tapi mereka macam tak peduli je,”gerutu Diana.

“Itulah Man, haritu Diana dah cakap suruh Man masuk meminang lebih awal, tapi Man bagi macam-macam alasan, hah tengok sekarang semuanya dah terlambat,”sambung Diana dengan seperti pasrah.

“Diana, Man bukannya apa, Man sebenarnya ingin menyiapkan diri Man dulu dengan kerja tetap,  gaji yang cukup untuk menampung kehidupan kita nanti, kahwin ni bukannya perkara main-main tau,”terang Azman.

“Haritu Man dah pergi interview kat Pekan tu, kerja kerani, nampaknya macam ada peluang,”kata Azman lagi.

“Diana, Man betul-betul cintakan Diana, dah takde orang lain lagi dalam hidup Man ketika ini, Diana tolonglah buat sesuatu agar peminangan itu ditolak,”pinta Azman dengan penuh serius.

“Man, Diana juga amat cintakan Man, tengoklah macamana, nanti Diana cuba pujuk ibu,”Diana cuba menenangkan keadaan.

“Apa kata kita lari saja nak. Diana sanggup ikut Man walau ke mana sahaja pun Man nak bawa,”rayu Diana.

“Diana, jangan buat kerja gila. Itu derhaka namanya. Tak cium bau syurga kita nanti kalau mak bapak kita tak restui kita,”nasihat Azman.

“Walau apa yang terjadi sekalipun, Man tetap cintakan Diana dengan sepenuh hati Man. Kita sama-samalah berdoa ok agar Tuhan temukan jodoh kita berdua,”kata Azman sambil merenung jauh ke hujung taman sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

Babak 4

Dirumah Azman sehari sebelum hari peminangan.

“Man, kamu ada kat dalam bilik ke?Tanya Mak Som sambil meninjau-ninjau ke dalam bilik.

“Ish, apa kena dengan budak ni,”gerutu Mak Som.

“Man, oo Man, marilah keluar. Mak ada buatkan kuih kesukaan engkau ni. Kuih  Lepat pisang. Panas lagi ni,”Mak Som cuba memujuk Azman keluar dari bilik.  

“Tak pe lah Mak, Mak letak je lah kuih tu kat dapur. Nanti kalau orang nak orang pergi ambil sendiri,”jawab Man dari dalam bilik.

“Hah yalah, Mak letak kat atas meja makan ni, karang makan ye,”Kata Mak Som.

Kelihatan Pak Busra sedang duduk diruang tamu sambil membaca surat khabar Utusan Melayu.

“Apa kena dengan anak awak tu Som, lagi  pagi tadi aku tengok asyik memerap je dalam bilik. Tadi aku ajak ke kebun pun, dia buat dek je dengan aku, bila aku tanya terus masuk bilik, kunci pintu,”Tanya Pak Busra kepada Mak Som.

“Entah lah Paknya, saya pun tak tau apa yang berlaku. Tadi ada juga saya nak bertanya tapi dia tak nak jawab,”ujar Mak Som.

“Biarkan aja lah dia dalam bilik tu. Tak de apa-apa tu. Karang kalau dia lapar, dia keluar le,”sambung Mak Som.

No comments:

Post a Comment

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE