Nuffnangs

Sunday, October 10, 2010

CERPEN : LEPAT PISANG LEPAT UBI


(...sambungan...)

“Ish Pak Leman ni, mana ada. Saya dah ada pilihan hati saya sendiri tapi bukan Diana,”Hamzah berkata menafikan penyataan Pak Leman.

“Oh, boleh bagitau kitaorang ke siapa pilihan kamu tu Hamzah,”Tanya Rashid kepada Hamzah.

“Mana boleh bagitau sekarang, karang kalau dah betul-betul jadi baru saya akan bagitau semua,”Hamzah berkata sambil tersipu-sipu malu.

“Aku dengar orang yang nak masuk meminang anak Haji Jalil ni kerja kat KL, bos besar katanya,”kata Pak Din sambil menggigit cekodok pisang.

“Kata orang dia ada kereta besar dan rumah besar kat KL tu, ish kalau aku ada anak perempuan mahunya aku offer kat dia,”kata Pak Din sambil mengunyah cekodok pisang.

“Kamu ni Din, semuanya kamu tau. Mana kamu tau semua tu Din?”Tanya Pak Leman.

“Semalam orang rumah aku ke rumah Ketua Kampung menghantar sedikit barang, itule yang dia ada dengar semua tu dari isteri Haji Jalil. Aku bukannya apa Leman, Cuma sampaikan apa yang aku dengar je,”jelas Pak Din.

“Hah, Busra, lagi tadi aku tengok kau ni diam je, ada yang tak kena ke?”Tanya Pak Leman.

“Entahle Leman, aku sebenornya risau dengan anak aku si Azman tu. Dalam dua tiga hari ni entah apa kena dengan budak tu, makan tak mau, minum pun tak mau, apatah lagi nak diajak berbual, asyik termenung je kerjanya,”kata Pak Busra sambil mengeluh.

“Ada kamu cuba tanya dia kenapa dia jadi macam tu?”Pak Leman bertanya.

“Macamana aku nak bertanya, baru aku nak berkata sepatah, dia dah masuk dalam bilik menyepikan diri,”Jelas Pak Busra kepada Pak Leman.

“Ish berat tu,”sampuk Hamzah.

“Hah kamu Hamzah, dia kan kawan baik kamu, takkan kamu tak tau,”Pak Din bertanya kepada Hamzah.

“Pak Din, takkan Pak Din dan Pak Busra tak perasan langsung. Si Azman tu kan sedang bercinta dengan Diana tu. Dah lama dah, sejak Diana tingkatan 4 lagi,”terang Hamzah.

“Eh betul ke ni?. Memang aku tak tau tentang perkara ni. Patutlah perangai dia semacam je. Mungkin dia dah tau dulu tentang rombongan peminangan tu.”ujar Pak Din.

No comments:

Post a Comment

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE