Nuffnangs

Sunday, October 10, 2010

CERPEN : LEPAT PISANG LEPAT UBI


 (...SAMBUNGAN...)

“Mak, esok ada buat kuih lepat ubi tak?”Tanya Hamid.

“Ada, kenapa kamu tanya,”mak Timah bertanya. “Takdelah, ada orang nak beli kuih tu esok,”ujar Hamid.

“Banyak ke dia nak,”Tanya mak Timah. “Dalam 50 keping,”jawab Hamid.

“Siapa tu,”Tanya mak Timah lagi. “Ketua kampung, dia kata ada orang nak datang rumah dia esok,”ujar Hamid.

“Oh, agaknya ada orang nak datang meminang anak dia tak,”telah mak Timah. “Tak tau le saya mak. Tak kuasa saya nak tanya,”kata Hamid.

“Yang kamu ni nak menyibuk  hal orang tu kenapa Timah, lantakle orang nak meminang ke, nak apa ke, tak payah sibuk-sibuk. Buat aja kuih lebih sikit esok,”ujar pak Leman mengingatkan isterinya itu.

“Yalah, yalah. Kalau gitu, awak kena belikan saya tepung ubi dan tepung beras lebih sikit. Ubi tu pun kena tambah. Jangan lupa bang,”pesan mak Timah.

“Baiklah, biar saya pergi sekarang,”jawab pak Leman lalu beredar masuk ke dalam rumah.

 Babak 2

Pagi keesokkan harinya, diwarung Wak Dol. Pak Leman, Hamzah, Rashid, Pak Din dan Pak Busra macam biasa melepak kat situ. Sambil minum kopi, mereka berbual seperti biasa.    

“Aku dengar anak Ketua Kampung dah ada orang nak sunting. Katanya hari ni rombongan tu nak datang. Orang kampung sebelah katanya,”Pak Din berkata sambil meneguk teh tarik.

“Budak Diana tu baru je lepas SPM, kenapa nak dikahwinkan pulak ye?”sambung pak Din seperti tidak berpuashati.

“Ye lah Pak Din, budak tu baru je nak kenal dunia. Entah dia suka ke tidak dengan rancangan ni kita pun tak tau, tak gitu Pak Leman,”kata Hamzah sambil melihat kepada Pak Leman.

“Kamu ni Hamzah, cuba jangan menyibuk tentang hal orang lain. Mungkin Haji Jalil ada rencana sendiri dan tak mungkin dia nak hancurkan hidup anak dia pulak,”kata Pak Leman pula.

“Entah-entah kamu ada hati kat Diana tu tak Hamzah,”telah Pak Leman sambil tersengih memandang kepada Hamzah.

No comments:

Post a Comment

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE