Nuffnangs

Saturday, June 19, 2010

Mee Rebus Paling Sedap Yg Pernah Aku Makan.....

Salam...

Nak citer cikit sbb aku baru jer lepas makan lunch jap tadi....mesti korang dah tau kan apa yang aku makan untuk lunch tu...semestinya Mee Rebus...




MEE REBUS


Korang nampak tak foto kat atas tu...aku rasa tgk foto ni jer dah terliur kan...belum dpt bau dia lagi...mmg mengancam ler..

Actually, Mee Rebus ni telah disediakan oleh wifeku yg tercinta...dia mmg tau le citarasa aku mcmana...tp resepi yg dia guna ni mmg lain dari yang lain kerana sebelum ni aku belum merasa mee rebus yg betul2 enak seperti ini...cukup masinnya, manisnya, pedasnya. Bak kata orang mmg "perfect" le.

Ditambah pula dgn bahan-bahan hiasannya yg lebih sedikit...udang yg besar2, daging, telur rebus, tauhu goreng..dll...yang paling penting dlm masakan mee rebus ni adalah kuahnya...kalo kuahnya x sedap maka failed le mee rebus tu. Di samping, korang jgn lupa, bagi peminat mee rebus di Johor dan Singapura, bahan yg tidak kurang pentingnya juga adalah kerepek tepung yg diletakkan di atas mee sebelum kuah dituangkan ke atasnya...nak buat kerepek ni pun bukan boleh sebarangan...ada resepinya....barulah sedap!



Pandangan Sisi


Kalo korang nak resepi mcmana nak buat mee rebus ni boleh le klik di sini..insyaAllah aku akan bagi kat korang. Ilmu ni kita jgn lokek...yg baik kita sebarkan...tak gitu! Terimas kpd Cik Mat Gebu dr Dapur Tanpa Sempadan...

Ok lah korang jamulah mata korang dgn hidangan di atas tu...semoga kenyang...hehehehe

Bye...wassalam

9 comments:

  1. alamak.... i like mee rebus :)

    ReplyDelete
  2. dulu saya suka makan mee bandung...tp la ni susah nak dapat mee bandung yg spesel mcm dulu...

    ReplyDelete
  3. try cari kat muar...muar kan famous dengan mee bandung

    sedapnya...terasa lapar mee rebus la pulak

    ReplyDelete
  4. Cik Mar...mmg betul...mee rebus dan mee bandung kat Muar boleh tahan gak rasanya...tp skrg semua mee bandung mcm ada kekurangan le...dulu kat Batu Pahat mmg famous dgn mee bandung...tp skrg dah x dpt...mebbe pengasasnya dah meninggal kot..

    ReplyDelete
  5. salam..sy berminat utk mendapatkan resipi wife anda beserta kerepeknya skali..trima kasih..

    emel: hasnur[at]gmail[dot]com

    ReplyDelete
  6. Hasnur...kalo x de aral ptg ni saya masukkan resepi tu..tunggu ya

    ReplyDelete
  7. Hasnur...boleh klik kat sini utk dptkan resepi mee rebus tu...

    http://tiffinbiru.blogspot.com/2008/02/mee-rebus-2.html

    utk kerepeknye..senang jer. Bancuhkan tepung gandum dicampur dgn tepung beras dlm kadar 2:1 dan campurkan dgn santan kelapa utk lebih rangup..

    Selamat mencuba!

    ReplyDelete

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE