Nuffnangs

Thursday, September 13, 2012

KOTAK BATU

KOTAK BATU

Keras dangkal menghuni di sudut
hampir aku tidak mengenali siapa dia
luaran sungguh mengujakan
kerna ku rasakan dia sungguh lembut
penyayang dan sangat mengasihi
wataknya jelas mengelirukan
adakah kotak ini yang aku simpan selama ini
atau sebenarnya ada musuh yang menantiku disebaliknya

Lemas, lemas aku dengan semua ini
terkadang aku merasakan kehadiran kotak itu
tidak membawa erti dan tiada makna
apa  gunanya dia di situ
berat dan keras untuk aku pergunakan
lantas aku biarkan saja dia di situ
sampai bila mungkin selamanya
entahlah aku tidak tahu

Tiba-tiba kotak itu terbuka
Sungguh memeranjatkan aku yang sedang kebingungan
keluar daripadanya sesuatu yang aku tinggalkan
kalam Allah yang satu lengkap dengan rehalnya
wangian semerbak menyusup ke rongga bauku
tidak pernah aku terbau wangian sebegini
mungkinkah kasturi syurga entah aku tidak tahu
di tulis di satu bahagian kotak
"bacalah dengan nama Tuhanmu
Yang mencipta alam semesta dan dirimu sendiri
lalu kau akan temui diriNya yang menemanimu"

Dan aku bersumpah pada diriku
akan aku jaga kotak itu dengan diriku sendiri
walau pernah terbelenggu dengan perasaan
yang bercelaru akibat tidak mengambil kisah
tentang apa yang berlaku disekeliling
tapi aku tahu Allah akan sentiasa bersama
menjaga aku, kotak ku dan semuanya
semoga aku tidak lagi alpa dengan suruhanNya
tidak lagi lalai dengan perintahNya

Nukilan : Talamkeladi.com

No comments:

Post a Comment

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG
REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE