Nuffnangs

Monday, August 9, 2010

Manchester United "The Red Devils"

Salam...

Baru2 ni beberapa ulamak dan mufti terkenal di Malaysia telah mengatakan bahawa pemakaian jersi yang mempunyai lambang salib dan juga syaitan serta yang menonjolkan logo penaja minuman arak adalaah haram untuk dipakai. Aku akur dengan perkara itu. 

Apa yang aku nak sampaikan di sini adalah, bagaimana Man U dengan penggunaan motto Red Devils bermula?

Setelah aku menyelidiki wikipedia, dapatlah aku tau yang sebenarnya kelab Manchester United ni bermula dengan satu logo lebih kurang pada tahun 1960an kerana sebelum tu jersi mereka tidak mempunyai sebarang logo sehingga tahun 1973 kecuali pada final Piala-Piala yang mereka sertai!


Kat atas tu adalah logo yang mula2 kelab ni gunakan utk liga dan jelas mereka tidak menggunakan sebarang logo setan merah! Kalo lah logo ni dikekalkan, pastinya x de masalah kepada umat Islam kan....Mereka mnggunakan gambar kapal layar dengan 2 kuntum bunga Ros drp Lancashire...Ia sebenarnya diambil daripada Manchester City Council coat of arms, 
Red devils sememangnya menjadi motto kepada kelab ini sejak dulu lagi cumanya ianya hanya dicetak pada skarf dan program kelab sahaja sehinggalah tahun 1973 yang mana logo baru kelab dibuat dengan lambang Red Devils ni dicetak diatas logo pasukan.




Logo inilah yang telah digunakan sehingga sekarang...dengan lambang kapal layar penuh masih dikekalkan...cumanya Red Devils telah dicetak dengan jelas!

Kan bagus kalo logo Manchester United mcm kat bawah ni.....


Tapi kita x boleh panggil "Red Devils" dah...kena panggil "Red Lovers"

5 comments:

  1. tkt nanti yang ramai minat MU adalah abang2 suare lembut pulak kan?hehe

    ReplyDelete
  2. Pemain2 pun lemah gemalai semuanya...LOL!

    ReplyDelete
  3. past nie.. sume peminat MU bawak bunga pergi stadium.. hahaha

    ReplyDelete
  4. hahaha...korang ada cadangan tak nak letak apa kat situ...aku saja jer...tgk reaksi kipas keras mati (die hard fan)MU mcmana...hehehehe

    ReplyDelete

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG
REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE