Nuffnangs

Friday, July 2, 2010

Kuasa Panahan Petir

Salam Jumaat semua....

Hari Rabu lepas, hujan turun dgn lebat kat Kluang nih start dari pukul 5, siap dgn guruh dan petir...mmg menakutkan...sampai ke malam tak henti-hanti...petir yg dtg tu mmg kuat...tapi korang tau tak berapa kuatnya kuasa setiap panahan petir tu...

Mengikut kepada rujukan Wikipedia, kuasa panahan petir ini biasanya berkelajuan lebih kurang 60,000 per saat (130,000 batu per jam) dan biasanya suhu petir ini berukuran dalam 30,000 darjah celsius (suhu yang boleh mencairkan silika)...korang boleh bayangkan betapa kuatnya kuasa panahan petir...tak heranlah apabila petir ini menyambar sebatang pokok yg besar (2 atau 3 pemeluk), dgn senang jer pokok ni boleh terbelah 2 dan tumbang serta terbakar...jadi kalo kena kat manusia...secara realitinya rentung le...itupun kalo tak kena tepat...kalo tepat rasanya dah tak rupa orng dah...mebbe berkecai agaknya!


Dalam Islam kita diajar untuk berdoa ketika berlakunya ribut petir...

Subhanalladzi yusabbihur ro’du bi hamdihi wal mala-ikatu min khiifatih” 
(Mahasuci Allah yang petir dan para malaikat bertasbih dengan memuji-Nya karena rasa takut kepada-Nya).



Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah mengatakan, ”Dalam hadits marfu’ (sampai kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, pen) pada riwayat At Tirmidzi dan selainnya, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam ditanya tentang ar ro’du, lalu beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,

مَلَكٌ مِنْ الْمَلَائِكَةِ مُوَكَّلٌ بِالسَّحَابِ مَعَهُ مخاريق مِنْ نَارٍ يَسُوقُ بِهَا السَّحَابَ حَيْثُ شَاءَ اللَّهُ

Ar ro’du adalah malaikat yang diberi tugas mengurus awan dan bersamanya pengoyak dari api yang memindahkan awan sesuai dengan kehendak Allah.


Disebutkan dalam Makarimil Akhlaq milik Al Khoro-ithi, ’Ali pernah ditanya mengenai ar ro’du. Beliau menjawab, ”Ar ro’du adalah malaikat. Beliau ditanya pula mengenai al barq. Beliau menjawab, ”Al barq (kilatan petir) itu adalah pengoyak di tangannya.” 


Dan dalam riwayat lain dari Ali juga,” Al barq itu adalah pengoyak dari besi di tangannya”.”

Kemudian Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah mengatakan lagi, ”Ar ro’du adalah mashdar (kata kerja yang dibendakan) berasal dari kata ro’ada, yar’udu, ro’dan (yang berarti gemuruh, pen). … Namanya gerakan pasti menimbulkan suara. Malaikat adalah yang menggerakkan (menggetarkan) awan, lalu memindahkan dari satu tempat ke tempat lainnya. Dan setiap gerakan di alam ini baik yang di atas (langit, pen) maupun di bawah (bumi, pen) adalah dari  malaikat. Suara manusia dihasilkan dari gerakan bibir, lisan, gigi, lidah, dan dan tenggorokan. Dari situ, manusia bisa bertasbih kepada Rabbnya, bisa mengajak kepada kebaikan dan melarang dari kemungkaran. Oleh karena itu,  ar ro’du (suara gemuruh) adalah suara yang membentak awan. 

Dan al barq (kilatan petir) adalah kilauan air atau kilauan cahaya. … ”

Inilah bencana yang boleh diakibatkan oleh Petir...subhanallah...klip video Petir!
Wassalam....

3 comments:

  1. petir tu sebenarnya nak panah syaitan yang cube naik ke langit untuk mencuri rahsia2 allah..sebab tu ade petir ni..tapi kalau ikot sains..die kata lain plak,.. teringat seorang rakan sekolah sye yang meninggal kerana dipanah petir..semoga rohnye dicucuri rahmat..

    ReplyDelete
  2. nice post.. =)

    nak komen sikit ye..

    p/s : terkejut sy bukak blog awk.. lagu awk terlalu kuat.. better awk buang.. readers slalu tak suka letak lagu2 nie.. dorang bukan nk dgr sgt pon.. k... take ur note.. tq..

    my recent post:
    germany argentina

    ReplyDelete

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE