Nuffnangs

Thursday, July 8, 2010

Bagaimana hendak menanam dan menjaga pokok bunga kertas


Salam semua...

Hari ni saja aja aku buat n3 ni utk peminat2 pokok bunga kat seluruh Malaysia dan Dunia...tp kali lebih kepada pokok bunga kertas atau bouganvilla...pernah dgr lagu Spring...tulah dia pokok bunga kertas.

Utk yang baru mula nak tanam atau kpd sesape yg x tau mcm mana nak tanam dan menjaga boleh le klik kat sini How to take care of Bouganvilla dan bagi sesape yang x tau, pokok bunga kertas paling senang utk ditanam kerana ia hidup melalui tunas di dahan atau ranting...cuma 

1. Potong secara menirus (jangan potong tegak k) tapi cari dahan atau ranting yang agak tua sedikit kerana ia lebih mudah hidup.

2. Buang daun yang banyak dan tinggalkan sedikit saja dibahagian pucuk sebelum menanamnya samada di dalam pasu atau di tanah...kalo tanam di tanah, tanah harus digemburkan terlebih dahulu utk memudahkan akar tumbuh. Sedikit baja penggalak akar perlulah diletakkan di dalam pasu atau tanah utk mempercepatkan pertumbuhan.

3. Siram pokok yang baru ditanam tadi sampai tanah basah dan letakkan di kawasan yang terdedah dengan cahaya matahari sedikit.

Utk pengetahuan semua...bunga kertas perlu terdedah kepada matahari kerana dia memerlukan cahaya yang lebih. SELAMAT MENCUBA....


Lepas ni aku akan tunjukkan bagaimana nak trim pokok ni dan jadikan seperti bonsai...tunggu!

3 comments:

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG
REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE