Nuffnangs

Tuesday, June 22, 2010

Informasi Lagi Ttg Permainan Bolasepak

Bolasepak dipercayai mula dimainkan di China pada lebih kurang 25 Masihi yg mana permainan itu dinamakan Cuju...tetapi dipercayai hanya dimainkan oleh 4 hingga 6 org bagi setiap permainan...tiada pintu gol dan tiada garisan gol.


MOB SOCCER


Pada abad 12 dan 14 Masihi...selepas org2 Greek perkenalkan bola ke Eropah...permainan ini dimainkan oleh 100 org bagi setiap pasukan dikenali sebagai Mob Soccer...mcm nak perang jer...pada masa itu tiada goal post digunakan...hanya menggunakan garisan utk mejaringkan gol...mcm main rugby la plak...sehinggalah buat kali pertamanya pihak British telah menubuhkan Persatuan Bolasepak mereka sendiri pada lebih kurang abad ke 17 dan undang-undang bolasepak yg lebih teratur telah digubal.

Korang bayangkanlah 100 org setiap pasukan...kalo 2 pasukan dah jadik 200 org...tak taule bola dia besar mana kan...nampak ke bola tu....aku rasale...bila x puas hati jer...mau terus berperang mereka2 ni...hish hish hish.....  kalo ada 22 org pun dah kelam kabut inikan plak 200 org....mengarut jer...


Itulah sejarahnya....

1 comment:

  1. oo..baru ku tau...asal2nya kt china...tp ada pernah terbaca gak,org2 kt arab pancung kepala cucu nabi,then sepak2 buat bola..isk...wallahualam..xtau ler betul ke tidak.

    tp yg 100 org 1pasukan tu,mmg xley imagine laa..matilaa nk kena bayar kt pemain2 kalo gitu..tihihi..!

    ReplyDelete

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG
REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE