Nuffnangs

Saturday, October 9, 2010

CERPEN : LEPAT PISANG LEPAT UBI

LEPAT PISANG LEPAT UBI
Babak 1

       Di hadapan sebuah rumah kampung yang agak cantik buatannya. Warna kuning melatari dindingnya dengan tiang tiang yang dicat dengan warna coklat, berkumpul satu keluarga yang terdiri daripada Pak Leman sebagai bapa, Mak timah sebagai ibu, Farah, Hamid dan yang kecil, kira-kira berumur 10 tahun.

Pak Leman bekerja kampung dengan bertani dan mempunyai kebun buah-buahan yang terletak tidak jauh dari rumahnya. Mak Timah pula berniaga kecil-kecilan dengan menjual kuih muih di serata kampung. Farah adalah seorang gadis dalam lingkungan 20 tahun manakala Hamid berumur lebih kurang 18 tahun.  Farah bekerja sebagai seorang operator disebuah kilang manakala Hamid baru habis tingkatan lima dan masih mencari kerja.

Ketika itu Farah  baru sahaja pulang dari kilang yang terletak di pekan yang terletak lebih kurang 5 km dari rumahnya.  Masa lebih kurang pukul 3.30 petang dan cuaca agak panas.

“Panasnya hari ni...dah le masa kat kilang tadi tiba-tiba takde letrik. Bos pulak hangin tak tentu pasal. Tension betullah hari ni,”keluh Farah.

“Farah, Farah...apa yang kamu bebelkan ni. Pening le mak dengar. Mak ni hari-hari buat kuih, tak kira panas ke, hujan ke, tak pernah pun mak mengeluh,”kat mak Timah.

“Kamu tengok ayah kamu tu. Lagi teruk, kerja kat kebun tu dari pagi sampai petang kadang-kadang tu, panas hujan dah biasa. Lama-lama kamu biasalah dengan kerja kamu tu,”sambung mak Timah lagi.

“Yalah mak, saya ni bukan apa, Cuma penat sikit je. Lagipun hari ni panasnya lain macam sikit,”Farah menjawab.

“Bang, awak tak ke kebun ke hari ni?”Tanya mak timah kepada pak Leman.
“Pagi tadi aku dah pergi tengok kebun tu...dah aku betulkan apa yang patut. Petang ni aku ada hal sikit kat dewan tu. Ada mesyuarat JKK kampung,”Jawab pak Leman.

“Jangan lupa bang, kejap lagi belikan saya tepung beras dengan tepung pulut macam biasa. Karang tak berjual pulak kuih-kuih esok,”pesan mak Timah.

“Yalah, yalah,”jawab pak Leman sambil meneguk air kopi. ....................(bersambung)

No comments:

Post a Comment

Dear Frens...Leave your comment here...Really Appreciate it!

MEE BANDUNG BATU PAHAT KUAH KACANG

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG

Bloggers Mengomel!!

QIBLAH DAN SHOLAT TIME ZONE